Van-e összefüggés a katasztrófák és az emberi bűnök között?

Kategória: Cikkek, írások
Megjelent: 2013. június 09. vasárnap

Bocsa József atya szombati prédikációjában többek között erre kereste a választ. Érdemes elolvasni:

Szeretet

Kategória: Cikkek, írások
Megjelent: 2010. szeptember 21. kedd

Bocsa József atya a 2010. szeptember 18-i Szeretet Földje Találkozón nagysikerű előadást tartott a szeretetről. Ennek vázlatát kérésünkre elküldte a honlapunknak, így most itt közzétehetjük:

Polgári védelmi kötelezettség: 100 ezer embert lehet behívni

Kategória: Cikkek, írások
Megjelent: 2013. június 07. péntek

Ebben a pillanatban 102 ezer ember várhatja az országban, hogy bármelyik pillanatban behívják az árvízi védekezésre: ekkora a polgári védelmi szolgálat létszáma. Hogy mekkora részüket hívják be, azt egyelőre nem lehet pontosan tudni: aki nyilatkozhat, nem tudja, aki tudja, az nem nyilatkozhat. A tavalyi számokat nézve valószínűleg nem sokat, bár a katasztrófavédelmi szóvivő szerint sokan önként jelentkeztek a szolgálatra tavaly, így azok nagy valószínűséggel most is ott vannak az önkéntesek között.

Vigyázat, csalók! Így szedik rá az időseket

Kategória: Cikkek, írások
Megjelent: 2013. június 08. szombat

Újabb, nyugdíjasok elleni bűncselekményekről érkeztek hírek az elmúlt napokban. A bűnözők az idősek megtakarított pénzére utaztak - sikerrel. Bemutatjuk az aktuális trükköket, módszereket:

Te pap vagy mindörökké Melkizedek rendje szerint

Kategória: Cikkek, írások
Megjelent: 2010. július 22. csütörtök

dr. Szegedi László: Te pap vagy mindörökké Melkizedek rendje szerint

 

A Mennyei Atya szava szól Krisztusnak, a szolgálati és királyi papságnak.

 

Bevezetés

 

 

A krisztusi papság gondolatát a 109 zsoltár 7 versével alapozom meg, Te pap vagy mindörökké Melkizedek rendje szerint. Ezt a szöveget a Mennyei Atya mondja a világ teremtése előtt. Megesküdött, hogy a Messiás mindörökké pap lesz. Furcsa mondat. A Mennyei Atyának nem kell megesküdnie, amit mond, igaz. Miért hangsúlyozza, hogy az eskü örökre érvényes? Annyi nyilvánvaló a kijelentésből, hogy az Atyának Krisztus papsága valami miatt rendkívül fontos. Ez az elgondolkodtató, valószínűtlennek tűnő kijelentés a Szentháromság belső világába vezet bennünket. Az Atya atya, bizonyos fokig érthető. A Fiú fiú. A Fiú azért fiú, mert életét az Atyától kapja. A Fiúnak kettős élménye van, egyik, hogy végtelen isteni természete, élete van, a másik, hogy ezt az Atyától kapja. Az Atya mindent odaad, megmutat, megdicsőíti. A Fiú nem olyan mint a gonosz, aki nem tudja elviselni, hogy valaki legyen felette. A Fiú bízik az Atyában, engedelmes neki, alázatos vele szemben, az Atya nagyobb nála abban, hogy neki magától van isteni élete. A Szentlelket nehezebb elképzelni, mert az Atya is, Fiú is lélek. Az a szeretet, amivel az Atya és a Fiú szeretik egymást, ez a Szentlélek.

 

Az Atya örök gondolata a teremtés. Isten az angyalt, embert is eleve az örök üdvösségre gondolta el. A Fiú feladata, küldetése, hogy az emberiséggel testvériesen ossza meg, amit kapott, az emberi nem minden egyes tagját és az egész emberiséget szeresse, befogadja, bevezesse az isteni életközösségbe. Istent közvetíteni a világnak, ez papi feladat. Krisztus pap. Csodálatos terv. A kis ember rácsodálkozhat, ujjonghat, hogy a Fiú felemeli, bevezeti a szentháromságos közösségbe. A szép tervbe belerondított a bűnbeesés. A mennyei Atya és a Fiú emberileg gondolkodva igen nehéz helyzetbe került. Ő azért küldi földre fiát, hogy megdicsőítse. A bűnbeesés következtében olyan emberiségnek adja, amely leköpi, keresztre feszíteni. Mit legyen a feszült helyzetben?

 

Az Atya elhatározása, hogy Krisztust odaadja az emberiségnek papként a bűnbeesés ellenére is, érvényes, akkor is ha megölik. Az Atya megesküdött örökre, a bűnbeesés nem írja felül az esküt. Krisztus Atya iránti engedelmességből eljön, pap lesz egy közönyös, kétszínű, képmutató, ritkán igaz emberiséggel szemben. Ez a papság nem idilli hivatás, de megrendítően szent. Ebben az üdvtörténeti rendszerben minél nagyobb Krisztus áldozata annál nagyobb lesz a dicsősége.

 

Krisztus pap mindörökre. Művéről mondják a teológusok, hogy a világot felemelte természetfeletti rendbe. Más kifejezés, hogy kegyelmet közvetít. Kiengesztelte Istent, megnyitotta a mennyországot. Megalapította Isten országát. Távlatunkban Krisztus azzal az alkotó szeretettel szereti a világot, amivel Őt szereti az Atya. Ez a szeretet Isten Életét Ajándékozó Lélek.

 

 

1. Krisztus papságának a kifejtése

 

1/1 A pap szerepe a társadalomba

 

Az ember természeténél fogva vallásos lény. A vallásos társadalom, - ma ilyen nincsen, - abszolút odaadást él meg az istenséggel szemben, amit jelképes áldozat bemutatással fejez ki. A közösség hivatalos hódolatát, - amit vallásos közösség fontosnak tart -, a pap mutatja be. A Biblia gondolatvilágában Noé áldozata fejezi ki a bűnbeesett emberiség hódolatát az Úr előtt, amit az Úr elfogadott, és megáldotta a Noétól származó emberiséget. A választott nép életében pedig az ároni papság áldozatai fejezik ki a papság, áldozat gondolatát.

 

Az Úr Jézus sem önmagát, sem az apostolokat nem nevezte papoknak, mert papsága nagy mértékben különbözött a papi csoportoktól. Urunknak igen mély értelmű sajátos, papi tevékenysége volt. A Zsidókhoz írt levél részletesen kifejtette, és megalapozta a Krisztus papságáról szóló tanításunkat.

 

 

1/2 Krisztus papsága

 

 

Az Úr Jézus papként, nem egy evilági nép hódolatát fejezte ki istene iránt, és nem az istenség evilági áldását esdette le a nép evilági életére. Jézus Krisztus hitünkben az egész emberiség egyetlen, abszolút, közvetítője Isten és ember között, akit a Zsidó levél tanítása szerint nem emberek választották, nevezték ki főpapnak, hanem Isten. Az Úr Jézus ebben az Isten létével szemben zárt, véges, bűnbeesett világban új világot teremt, új népet hoz létre, amelyben Isten megnyílik a bűnbeesett, de megtérő emberiség felé, és befogadja a maga életközösségébe.

 

Krisztus Urunk áldozatával kapcsolatban azt kell tudatosítanunk, hogy az Ő áldozata nem jelképes áldozat, hanem teljes életáldozat. Aki amiért él, azért áldozza életét. Ebben a tevékenységben elég az élet gyertyájának egy darabja, a magyar úgy mondja, hogy áldozatot hoz érte. Az Úr Jézus áldozata ilyen életáldozat volt. Mi a különbség az Úr Jézus életáldozata, és az emberek életáldozata között? Az emberek önmagukért hoznak legtöbb áldozatot. Vallásos emberek némi jelképes áldozatot mutatnak be Istennek. Amikor pedig mi emberek bűnt követünk el, akkor az ördögnek áldozunk.

 

A mi Urunk Jézus Krisztus volt az egyetlen ezen a földön, aki az Atya akaratának teljesítéséért, a világ üdvösségéért áldozta egész életét. Aki a világért áldozza életét a világot nyeri meg. Aki az ördögnek áldozza életét, az ördögöt nyeri meg. Aki a Szentlélekért áldozza életét egészen, az a Szentlelket nyeri meg egészen. Mondhatom az Úr Jézus a világ üdvösségért áldozta életét. Ő a Szentlélek átistenítő erejét akarta megnyerni a maga emberi természete és az emberiség javára. Mondhatom úgyis, hogy az Ő áldozata az örök üdvösség egyetlen forrása. A bevezető gondolatok szellemében mondhatom, hogy a tökéletes fiúi szeretetet élte meg az Atya irányában, amit az Atya viszonzott.

 

Az Úr Jézus életáldozatának a csúcsa a kereszthalála. Krisztus Urunkban Isten Fia, a világ főpapja könyörgött a keresztfán a bűnök bocsánatáért. Áldozati adománya kereszten feláldozott Teste. Ekkor vált teljesen Istenért vállalt áldozattá Jézus teste, lelke, egész élete. A Mennyei Atya elfogadta áldozatát, és ráárasztotta annak a Léleknek a hatalmát, erejét, dicsőségét, akinek a megnyeréséért áldozta teljesen életét. Ekkor, ott a kereszten nyerte meg a Szentlélek teljes újjáalkotó, átistenítő erejét a maga emberi természete és az emberiség javára.

 

Húsvétvasárnap reggel nem ébredt arra az emberiség, hogy a mennyországban találta magát, mert a Szentlélek nem áradt ki a világra automatikusan, azt újjáteremtve. Krisztus Urunk embertől emberig, személy szerint hív meg, ajánlja fel Lelkét, és vár választ, hitet, engedelmességet.

 

A feltámadt Krisztus nem látomásokon, hanem szentségekben, -keresztségben, Eucharisztiában stb keresztül - ajánlja fel Lelkét a bűnbánó emberiségnek. A feltámadással új korszak, a történelem végső ideje kezdődött el. A végső idő titokzatos, megrendítő, sokszor fájdalmas történelem, mert rengeteg bűnön, bukáson keresztül tisztul az emberiség egy része, míg másik része megkeményedik vele szemben, és üldözi Őt. A feltámadt Krisztus a szentségekben működő papi tevékenységét a végső időkben a szolgálati és királyi papságon keresztül gyakorolja.

 

2. Szolgálati papság

 

Krisztus Urunk feltámadása után dilemma előtt állt a papi küldetésével. Ha Ő végzi el papi feladatát a világban, akkor ezt nem adja tovább másoknak. Amennyiben átadja, akkor nem ő a pap. Az Úr ezt a problémát a szolgálati papsággal oldotta meg. Krisztus Urunk mindenét átadja, papságát is, de oly módon, hogy ő tevékenykedik bennük papként. Krisztus Urunk nyilvános működése elején kiválasztott fiatal embereket, akiket működése végén megbízott szentségek kiszolgáltatásával, amelyeken keresztül ő tevékenykedik. A pap Krisztus a felszentelt papokon keresztül valóban jelen van a világban. Az egység közöttük nem csupán jogi képviselet, hanem sajátos, szentségi azonosulás. Krisztus bennük él, tevékenykedik velük azonosulva. A papság feladata, hogy az élet nagy piacán pakolják ki Krisztus „áruját” a szentségeket, hogy aki akar „vásárolhasson” belőlük. A papok Jézusként végzik el az adott korban, helyen a szentségi cselekményeket, keresztelnek, bérmálnak, miséznek, adják tovább papi hatalmukat a következő nemzedéknek. Nem úgy van, hogy a pap önti a vizet, Krisztus pedig a Lelket adja, hanem Krisztus is önti a vizet, és a pap is adja a Lelket. Mindez azért van így, hogy Krisztus valóban jelen lehessen papként a világban. Lélegzet elállító Krisztus magatartása, aki azonosul a a szabad akarattal rendelkező szolgálati pap szavaival, tevékenységével, akkor is, amikor bűnt követ el, mert szentségi életközösség örökre érvényes, Isten esküje erre is vonatkozik.

 

A szentségi szolgálat, mint emberi tevékenység, önmagában nem rendkívüli teljesítmény. Továbbá a szentség kiszolgáltatás önmagában nem elégséges az üdvösséghez. Vegyük fel azt a szélsőséges lehetőséget, hogy Krisztus meghalt a kereszten, tíz millió papja van az Egyháznak, akik keresztelnek, miséznek, elvégeznek mindent szabály szerűen, de sem ők, sem a „hívek” nem élnek hitben, semmibe veszik az egészet, az első misétől az utolsóig. Ebben az esetben Krisztus meghalt a kereszten, meg vagyunk váltva, van számos papunk, létrehozzák a szentségeket, de sem papok, sem hívek közül senki sem üdvözül, mindenki megy a pokolba.

 

Krisztus megrendítő papi sorsa miatt, amiben a pap is részesül, nem hétköznapi esemény Krisztus szolgálatát papként vállalni. Krisztus és az Egyház számára nagy esemény a szolgálati papság. Az Úr Jézus nyilvános működésében, szociológiai szempontból nézve az apostolok nevelésére fordított legtöbb energiát. Az Ő papnevelő gondolatát, magatartását, sajnos nem nagyon értjük, követjük.

Az Úr Jézus mindenek előtt, és felett az Ő istenségébe vetett élő, tevékeny hitet akarta elmélyíteni bennük. Ez volt az elsődleges, gyakorlati cél. Az Egyházban mindenek előtt a szervezet szolgálatára, működtetésére tesszük a hangsúlyt. Másodszor a személyes bizalmat, baráti kapcsolatot munkálta közöttük, hogy őket is érdekelje Krisztus ügye. A pap nevelés a különböző szerzők aszketikus ki mit tudja. Krisztus Urunk nagyon fontosnak tekintette, hogy az apostolok tudatát, gondolkodásmódját átformálja a sajátjára. Krisztus Urunk gondolkodás módja titokzatos, érthetetlen. Nem tartott előadásokat, csak megjegyzéseket tett. Nem könnyű megérteni, el kell mélyülni tanításában. Mi pedig különböző teológusok eszmerendszerén neveljük az ifjú levitákat, akik közül legtöbben nem ismerik meg Krisztus Urunk gondolkodásmódját. Krisztus Urunk továbbá radikális odaadást várt az apostoloktól. Az apostolok mindenüket elhagyva követték Krisztust. Ezen a ponton visszaléptünk az Ószövetséghez viszonyítva. Ott a papoknak nem lehetett földjük.... A középkorban megszületett az a szerencsétlen gondolat, hogy a szerzetesek kötelessége törekedni a tökéletességre oly módon, hogy külön nem lehet nagybirtokuk, csak közösen. A világi papok nem szerzetesek, tehát nem kötelességük törekedni a tökéletességre. A papnevelés az Úr Jézusnak sem ment könnyen, mint nagypéntek bizonyítja. Az apostolok Pünkösdkor tapasztalták meg Krisztus szeretetét, akkor lettek jézusi papok. Lélek tapasztalás nélkül nem megy.

3 A királyi papság

 

 

3/1 Bevezető gondolatok a királyi papsághoz

 

Isten Fiának az a papi feladata, hogy isteni életét átadja, megossza az emberiséggel. Krisztus, az Ő papi tevékenységének egy részét a szolgálati papságnak adja át, más elemeit pedig a királyi papságnak, vagyis a megkeresztelt híveknek.

 

A Római Katolikus Egyháznak a múltban rendkívül világos szolgálati pap fogalma, szervezete, és gyakorlata volt. Jellegzetes pap alakja volt az Egyház két meghatározó népének, az izraelitáknak és Róma népének, volt kiktől tanulni. A középkorban a papság jelentőségét növelte a vagyon és a hatalom. Végül a Tridenti Zsinat megerősítette a protestantizmus által megkérdőjelezett szolgálati papság szentségi voltát. A papi nőtlenség kiemelte a papság tekintélyét.

 

Amilyen mértékben kiemeltük elméletileg és gyakorlatilag a szolgálati papságot, olyan mértékben maradt elméleti, és gyakorlati síkon egyaránt árnyékban a királyi papság.

 

 

3/2 A királyi papság biblikus alapja

 

 

Maga a kifejezés, hogy királyi papság, vagy papi királyság az Ószövetségre megy vissza. Az Úr azt ígérte Mózesen keresztül az izraelitáknak az Ószövetség megkötése előtt, hogy ők lesznek az Úr papi királysága. Szent Péter azt mondja levelében, hogy a krisztusi hívek igazából a papi királyság. Szent Pál stílusában kifejezve magunkat, az ószövetségi papi királyság, az újszövetségi királyi papság előképe. „Ti választott nemzetség, királyi papság, szent nemzet, tulajdonul lefoglalt nép vagytok(1 Pét 2. 9). Papi királyságot mondunk, ha a nép királysága a hangsúlyos, királyi papságot mondunk, ha a papságon van a hangsúly. A szolgálati papságban az egyén a hangsúlyos. A királyi papságban nem az egyén a jelentős, hanem a közösség, mindig közösségként, királyi papságként szerepel. A közösségnek van papi rangja, méltósága, feladata, szent nemzet, királyi nép.

 

Krisztus hívei királyi papság, Krisztus a papkirálya. Jézus, mint király itt azt jelenti, hogy ő nem a világi, politikai hatalom vallásos szolgája, hanem saját hatalma van, amivel saját népét létrehozza és kormányozza. Az Úr ország alapító hatalma a Szentlélek ereje. Krisztus királynak, amint mondta, „hatalmam van arra, hogy odaadjam az életem, és van hatalmam van arra, hogy visszavegyem” (Jn 10 18). Van hatalma, lelki ereje, hogy az egész világ javára szent életáldozattá váljon, és van ereje, hogy feltámadjon. Krisztus népe részesül Krisztus hatalmában, hogy Krisztussal áldozattá váljon és feltámadjon. Krisztus népe királyi papság, papi népként kegyelem közvetítő szerepe van a világ felé. Ezt a kifejezést, hogy kegyelem közvetítő, nem szeretem, mert általánosságban mozog, és nem tudjuk meg belőle, hogy mit is kell tennie a királyi papságnak a világ üdvösségéért. Jobb kifejezés, hogy a királyi papságnak részt kell vennie a Lélek átélésében és árasztásban, ajándékozásában a világ javára.

 

 

3/3 A királyi papságra szükség van a világ üdvösségéhez

 

 

A királyi papság először azért jelentős, mert az Úr Jézus minden hívét meg akar ajándékozni az Ő királyi, papi rangjával, méltóságával, és ezt a királyi papságon keresztül teszi.

A királyi papság nem csupán rang kérdés, hanem világüdvözítő feladata van. A világ a bűnbeesés miatt roppant zárt az Istennel szemben. A híveken keresztül árad Krisztus üdvözítő szeretete a világra, amire okvetlen szükséges a világ üdvösségéhez.

 

A két különböző papi csoport létrehozása tehát nem csupán pedagógiai bölcsesség, vagy szociális érzék eredménye, mint Izsák áldása Ézsaunak. A szolgálati papság mellett a világ üdvösségéhez szükség van királyi papságra, mert a szentségeket nem elég kiszolgáltatni, hanem élni is kell. Más dolog misézni, és más dolog a misébe bekapcsolódni, élni belőle. A szentségek kiszolgáltatása szolgálati papi feladat, a szentségek megélése királyi papi feladat. A keresztfán ez a kettő egybe esett, a papság szemszögéből két külön elem. Nem vagyunk tudatában, hogy a hívek szentségi életének papi jellege, eleme van. Röviden összefoglalom a lényeget: amikor a hívek átélik a szentségi eseményeket, akkor ez nem csupán egyéni jámborság, hanem ezen az eseményen keresztül tovább árad a Lélek a világba. A szentségek hívő megélése a világ üdvösségének nélkülözhetetlen eleme. A hívek átéléséből árad a Lélek a világra, ez a királyi papság. Amennyiben ezt tudatosan tesszük, akkor beszélünk tudatos királyi papi életről. A mondottakból következik, hogy minden szolgálati papnak is van királyi pap küldetése is.

 

A királyi papsággal kapcsolatban, ha pontosan akarom kifejezni magamat, azt kell mondanom, hogy a királyi papság számtalan eleme él tudatunkban, gyakoroljuk is, csak lényege, sajátos papi volta van hangsúly árnyékban ami nem kedvez a királyi papság megismerésének és tudatos gyakorlásának. A hívő nép Krisztus életébe kapcsolódik bele. Krisztus minden tette közvetítő, papi tevékenység. Krisztusnak nincs olyan tette, ami nem papi tevékenység. Mindannak, amit a hívek Krisztussal egyesülten tesznek, annak papi jellege, kegyelem közvetítő hatása van a világ felé. Amit pedig a hívek Krisztus nélkül tesznek, annak nincs üdvözítő értéke.

 

 

3/4 Királyi papság a keresztségben gyökerezik

 

 

A királyi papság szentségi alapja a keresztség. A keresztségben sajátos, végtelenül szent, mély személyi találkozás, egység jön létre a feltámadt Krisztus és a befogadó hívő személy között. Azok a személyek, akik megnyílnak egymás felé, befogadják a másik személyét, bekapcsolódnak egymás életébe, és engedik a másikat, hogy benne éljen, tevékenykedjen. Aki igazán értékeli a másikat, az szolgálatára van a másiknak. Krisztus Urunk isteni személye tökéletesen adja magát, belép a hívő személyébe, és szolgálatra van minden tettének, vele egyesülten végzi minden tettét. A Fiú továbbá megosztja szeretetét, életét a hívővel, hogy ő is vegyen részt Krisztus életében.

 

A keresztség szentségében - Szent Pál kifejezésével élve, - beárad a kereszteltbe csíra szerűen a meghalt, de feltámadt Krisztus újjáteremtő lelke. (Mondhatom úgyis, hogy azzal a szeretettel szereti, mint az Atyát). Krisztus Urunk beletestesül a megkereszteltbe, azonosul vele, megéli vele a hívő életét. Nem úgy van, hogy a hívő éli a maga életét, Krisztus pedig a sajátját, csupán egy helyen vannak. Krisztus azonosul az ember minden természetes tettével és megszenteli azokat. Amennyiben babát keresztelünk, Krisztus a baba gőgicsélésével, táplálkozásával, alvásával azonosul, és megszenteli, isteni eseménnyé teszi azt. A Lélek nagyon finoman krisztusi tettekre, odaadásra, áldozatra ihleti, indítja, segíti a hívőt természetes, kegyelmi fejlődősének megfelelően. Krisztus a hívő bűneiért engesztel, amennyiben a hívő bűnbánatot tart. Krisztus kiegészíti, megszenteli, felemeli a hívő Istennek szóló tökéletlen életáldozatát krisztusivá, üdvösség szerzővé.

Ábrahám, Mózes életáldozata Krisztuséval egyesítve lett üdvösség szerző.

 

A keresztségben elnyert Szentlélek bekapcsolja a híveket Krisztus világot átfogó életébe, papi tevékenységébe. Krisztus az egész világért engesztel, hálát ad, dicsőít, könyörög. Krisztus az Ő világot átfogó tevékenységébe be akarja vezetni a hívőt, rajta keresztül is akarja árasztani Lelkét a világra. A hívő a keresztségben felkent pap király, akinek hivatása, hogy Krisztussal, Krisztusban áldozatul adja életét a világ üdvösségért. És a hívő felkent pap, akinek hivatása, hogy Krisztussal könyörögjön az egész világért. Amikor a hívő ezt teszi, akkor nem csupán egy hívő ember jámborkodik, hanem Krisztus tevékenykedik benne.

 

Krisztus Urunk nem az égben, hanem közöttünk tevékenykedik. Az Úr közöttünk nem magában, hanem szolgálati és királyi papjain keresztül tevékenykedik. Az Úr szolgálati papjain keresztül misézik, és királyi papjaiban éli az Ő életét olyan mértékben, ahogy azok megnyílnak feléje. Krisztus a hívek imájában imádkozik, Ő alázatos bennük, ha Krisztus szellemében alázatosak, Ő szegény, tiszta, engedelmes, stb. olyan mértékben, ahogy a királyi papság megnyílik feléje, és azonosul vele. Ahogy Krisztus nem misézik papok nélkül, nem tud alázatos, engedelmes, stb lenni a királyi papságban annak közreműködése nélkül. Amit Krisztus megél a Lélekből a hívekben itt és most, az az Ő élete, tevékenysége közöttünk.

 

Krisztus azt tudja tenni ma a világban, amit királyi papjain keresztül tehet. A királyi papok korlátozzák, illetve növelik az életükkel Krisztus hatalmát. Nem pontos kifejezés, hogy a vértanúk vére az Egyház magvetése. Úgy szól pontosan, hogy Krisztusnak a vértanúkban kiömlő vére az Egyház magvetése.

 

A szolgálati papi tevékenység csúcsa a szentmise bemutatása. A királyi papság szentségi tevékenységének a csúcsa pedig Krisztus oltáriszentségi tevékenységébe való hívő bekapcsolódás. A mennyei Atya úgy látja, fogadja Krisztust az Oltáriszentségben, ahogy a kereszten látta. Krisztus a világ javára odaadja az életét a királyi papságnak, hogy felajánlja a világért. Krisztus az áldozó, szentségimádást végző hívekben folytatja keresztáldozatot felajánló tevékenységét a világ javára. Amennyiben senki sem veszi át tevékenységét, csak ő könyörög az Szentostyában, akkor a világ nem részesül Krisztus áldozatából.

 

3/5 A királyi papi tevékenység gyümölcse

 

 

Fontos kérdés, hogy kik részesülnek, kik nyerik el a Szentlelket a hívek királyi papi tevékenysége nyomán? Ebből nem lehet tudományt űzni. „A szél ott fúj ahol akar. Hallod zúgását, de nem tudod honnan jön és hová megy. Ez áll mindarra, aki lélekből született” (Jn 3 8). Isten teljesen szabad a Lélek árasztásban. Néhány alapelvet azért mondhatunk. Krisztus Urunk azt mondta, „bármit kértek majd nevemben az Atyától, megadja nektek” (Jn 16, 23). Minél inkább azonosul a szentáldozásban a hívő Krisztus szándékával, annál inkább kér Jézus nevében, és annál inkább megnyeri kérését. Krisztus Urunk az utolsó ítéletről szóló beszédékben kiragadott példákat sorol fel, hogy melyek az igaz tettek. Ott az irgalmasság tetteiről van szó, lehetne másfajtákat is felsorolni. A királyi papság Szentlélek árasztása azoknak a számára hasznos, gyümölcsöző, azok részesülnek benne, akikben van nyitottság a krisztusi lelkületre.

 

Korunkban egyre jobban kibontja a Szentlélek a hívek királyi papi tevékenységét, első sorban nem a teológusokon, hanem választott hívek lelki tevékenységén keresztül. Csak néhány példát említek. Faucault atya hosszú keresés után a tuaregek közé megy, ahol valaha idegenlégiós tisztként működött. Az a hit éltette, hogy az ő igen szeretett testvére, Jézus rajta keresztül jelen van, és megszenteli a tuaregeket. A Szűzanya újkori megjelenései a világ üdvösségéért végzett rózsafűzér imáival királyi papi tevékenysége a híveknek a világ üdvösségéért. Fausztina nővér tanítása az irgalmasság rózsafűzérével a hívek királyi papi tevékenységére épül, továbbá a Szeretetláng is.

4 A királyi papságról való tapasztalásom

 

 

A királyi papsággal nem elméleti fejtegetésként, hanem gyakorlatként találkoztam. 1959 hatvanötünket elbocsájtottak a Központi szemináriumból, mert nem jártunk békegyűlésre. Én felszentelt diakónus voltam. Pannonhalmára mentem, kertészeti segédmunkás lettem a nyugdíjas szerzetesek szociális otthonában. Ezerkilencszázhatvan tavaszán bekerült az otthonban Máriás Lajos jezsuita atya, aki nekem ezerkilencszáznegyvennyolcban földrajz tanárom volt Pécsett a Piusz gimnáziumban. Őt ezerkilencszázötvenben le akarták tartóztatni, de elmenekült, és végig rejtőzködött. A magányában számomra csodálatos eucharisztikus karizmája bontakozott ki, ami engem megragadott. Fél éve szenteltek fel titokban pappá. Azt mondta találkozásunk alkalmával, hogy valahányszor kimondod az átváltoztatás szavait, a kenyérből mindig Krisztus teste lesz. Tudtam. Neked nem kell külön felindítanod minden egyes szentmisében a szándékot, hogy át akarsz változtatni, Krisztus közreműködik veled. Tudtam. Azzal folytatta, Krisztus nemcsak az átváltoztatás pillanatában van jelen benned, és nemcsak akkor működik közre veled, hanem egész életed minden tevékenységében, ha felindítod a szándékot, hogy vele egyesülten akarsz cselekedni. Tehát te Krisztussal egyesülten imádkozhatsz, beszélhetsz, dolgozhatsz, pihenhetsz stb. Ebben az esetben tetted annyit ér, amennyit Krisztus ér, érdemel. Ez nekem nagyon sokat jelentett, belegondoltam, hogy jó tetteim sokkal értékesebbek lesznek, ha ezt tudatosítom.

 

Ezután következett egész addigi életem, és azóta is legmeghatározóbb pillanata. Azt mondta az atya, hogy Krisztus nemcsak a te életedet éli veled egyesülten, hanem az egész világért engesztel, hálát ad, könyörög dicsőít. Te belekapcsolódhatsz Krisztus egész világot átfogó, helyettesítő, közbenjáró papi életébe. Te Krisztussal egyesülten áraszthatod papként a Lelkét a kenyérre, és hívőként áraszthatod az egész világra, vele hálát adhatsz, dicsőíthetsz, engesztelhetsz, könyöröghetsz az egész világért Krisztusként. Ez nekem egészen új volt. Nekem ez ott, akkor, nem elméleti szöveg, hanem valóság lett. Én az egész világot képviselem, intézem ügyeit Isten előtt Krisztusként. Én élhetek Krisztus tevékenységével, mint saját életemmel. Krisztus bennem él, én Krisztusban, egy vagyunk.

 

Abban az időben naponta egy órát szoktam imádkozni, ima életemnek a Krisztussal való együtt tevékenység lett a lényege. Napközben is igyekeztem gyakorolni. Kezdetben lebegtem, de ez nem tartott örökké.

 

Ezerkilencszázhatvanháromban amnesztiát kaptam, elkezdhettem papi működésem. Harminchárom hittan órám volt hetente, négy tanyasi iskolával. Autóm természetesen nem volt. Amikor este gyalog mentem tizenkét kilóméteres út végén ,, a havon angyalok röpítettek”, miközben az egész világra árasztottam királyi papi hatalmammal a Szentlelket. Doktori értekezésem erről a témáról írtam. A gyakorlás és elmélkedés alapján azóta is egyre mélyebb és szélesebb körű a királyi papságról, - mert itt arról volt szó - való fogalmam. Nékem a szolgálati papi hivatásomnál nagyobb élményem lett a királyi papi hivatásunk, ami nem egyediségemben, hanem közösen gyakorolva a hívekkel, lélegzetelállító hivatás. A Krisztus életébe való bekapcsolódás nem papi privilégium, hanem minden hívő számára elérhető és gyakorolandó. Megértettem, hogy a szolgálati pap egy darab kenyeret változtat át Krisztus Testévé itt és most, de a hívek királyi papsága királyi papi tevékenységével végig a történelem folyamán, világ méretekben az egész üdvözülő világot változtatja át kozmikus Krisztus Testté, árasztva ki rá az újjáteremtő Szentlelket. Mondhatom úgyis, hogy Krisztusként szereti az egész világot.

 

 

Bevezető Márk evangéliumának olvasásához

Kategória: Cikkek, írások
Megjelent: 2010. július 22. csütörtök

Sípos (S) Gyula: Bevezető Márk evangéliumának olvasásához

 

Először egy kis gondolati játékra szeretném hívni a kedves olvasót. Tegyük fel, hogy egy hajótörött vetődik egy lakatlan szigetre, s egyetlen olvasnivalója akad összesen, az újszövetségi szentírásból Márk evangéliuma egy kis füzetben, amit talán a szerszámosládában talált.

Nagyszerű interjú a 70. születésnapját ünneplő Beer Miklós váci püspökkel

Kategória: Cikkek, írások
Megjelent: 2013. június 07. péntek

Június elsején ünnepelte hetvenedik születésnapját Beer Miklós váci megyéspüspök, aki tíz éve áll egyházmegyéje élén. A főpásztort ez alkalomból kérdezte a Magyar Kurír.

El lehet-e érni kábítószerekkel Istent?

Kategória: Cikkek, írások
Megjelent: 2010. július 22. csütörtök

Dewsy: El lehet-e érni kábítószerekkel Istent?

 

Dewsy fiamat megkérdezték elektronikus csevegőprogramban, hogy "Miért ne használjunk könnyű drogokat, ha az erős spirituális élményhez juttat minket?" Persze csak úgy általánosságban kérdezve...

 

"Hm, meg kell mondjam, elég fogós kérdést tettél fel. (Majdnem tíz percet gondolkodtam rajta... na jó, ez így nem igaz, mert mellette verset is írtam...)

Szóval ha jól értettem, ez az "általánosság" azt állítja magáról, hogy a könnyűdrogok erős  spirituális élményhez juttatják, és a kérdés az az, hogy akkor miért ne éljen velük. A válasz egyszerű, csak megmagyarázni bonyolult.

A válasz: Mert bár spirituális élményben van része, ez tény, de tuti, hogy amikor be van szívva, nem az Isten kopogtat a búráján...

A magyarázat: Több szálon is elindulhatunk, ha magyarázatát akarjuk adni a fenti válasznak.

1: Az Istent nem lehet irányítani. Az ilyen dolgokat nagyon fontos olyan szempontból is megvizsgálni, hogy milyen istenkapcsolatot feltételeznek. Mint azt tudjuk, mert sokszor elmondták nekünk, az Istennel való kapcsolat a szeretetre épül. Az pedig az elfogadással párosul. Amit fontos még tudni, hogy önmegváltás nincs. Az ember a saját erejéből nem tud felülemelkedni emberi mivoltán - és így meg sem tudja váltani magát - mert egész egyszerűen nem adták meg neki ennek lehetőségét a teremtéskor. (Egyébként itt bukja be az összes keleti vallás is, hiszen mind az ember önmegváltását hirdeti. Hogy majd te a saját erődből egy szar élettel kiharcolod magadnak a nirvánát...) És az, ahol te Istent az irányításod alá vonod, az necces. Jómagam hajlok arra a véleményre, hogy Istenre nem tudod rákényszeríteni az akaratod. Márpedig, ha elvárásként állítod Isten elé, hogy én most beszívok, akkor te idelöksz nekem egy jó adag spiritualitást... hát, nálam kilóg a lóláb...

2: Megközelíthetjük onnan is, hogy Isten szeret, és ezért akar találkozni ezzel az általánossággal. Hogy jó útra térítse, vagy jobb útra... mindegy. Itt azt a kérdést kell feltenni, hogy Isten vajon pont egy bedrogozott állapotban szólna hozzá? Kétlem. Jézusról sem hallottuk soha, hogy bedrogozott volna. Még azt sem, hogy lerészegedett... Persze ivott bort, teremtett is bort (a kánai mennyegzőn) táncolt is, meg minden... de hajlok arra, hogy azért nem volt hippi... Isten (szerintem) nem azért adta a józan eszünket, hogy el kelljen menekülni előle, ha Istennel akarunk találkozni. Arról nem is beszélve, hogy a drog rossz. Károsítja a szervezetet, függőséget alakít ki, plusz ugródeszka a még keményebb drogok felé. EL nem tudom képzelni, hogy Isten, aki elvileg a világon mindennél jobban szeret minket, azt akarná, hogy ilyesmi történjen velünk. Hiszen Ő nem akar neked rosszat. Plusz mondhatok egy olyat is, hogy a tested a lélek temploma, no meg ugye a Szentléleké is hébe-hóba... Ezeket a tényeket sehogy sem tudom jó szívvel összeegyeztetni. Isten sosem akarhatja a számára oly kedves teremtményei pusztulását... (itt persze lehet ellenpéldálózni a Noé esettel, meg a szodoma-gomorra, stb esetekkel, de az egészen más tészta, hiszen ószövetségi. Ott a Sátánt nem is ismerték, minden cselekedet eredeteként az Istent tartották számon... meg az egy olyan kor is volt. Képzeld el, hogy ott kő kemény parancsba kellett adni, hogy ne ölj. Durva...)

3: kiindulhatunk e világ ura, a Sátán ténykedéséből is.Ha megnézzük a sátánista (piritiszta, stb...) vallások alapját, azt kell tapasztalnunk, hogy nagyban hasonlít az általánosságod elméletéhez. Miről is szólnak ezek a "vallások"? Arról, hogy különböző szertartásokkal megidéznek egy-egy szellemet, és újabb szertartásokkal rákényszerítik az akaratukat. Ezek létező dolgok, nem trükkök. Tényleg vannak asztaltáncoltatók, tényleg meg lehet idézni a Sátánt, stb... De a duplacsavar itt is benne van a dolgokban. A Sátánnak ugyanis egyáltalán nem érdeke, hogy az ellenségedként mutatkozzon, vagy olyan hatalmas erőként, ami felette áll az embernek. Nem, neki tökéletesen megfelel az is, ha azt hiszed róla, hogy kordában tarthatod, és kihasználhatod. Szerinted a Sátánt komolyan aggasztja, ha egy krétából rajzolt csillag közepére idézik meg? Szerintem egyáltalán nem. De neki így sokkal jobban megfelel. A háttérben ő szedi a vámját úgyis... Nem kell neki címlapon lennie. Ilyen szempontból komoly hasonlóságot vélek felfedezni, csak a mi általánnosságunk hite szerint az Istent "idézi meg", a könnyűdrogokkal, mint szertartással. Istent meg kéne idézni? Istennek mondhatod, hogy és itt most megjelensz, mert én azt mondtam?
Ugyanúgy őrá sem kényszerítheted rá az akaratod. Legfeljebb megmosolyog, és nagy kegyesen odajön, mint amikor az óvodás kisgyerek követelőzik a szüleinél, valami abszolút hülyeséget, és azok megteszik, de nem azért, mert a gyereknek hatalma lenne felettük, hanem mert szeretik. De már az előző pontnál elmagyaráztam, hogy szerintem Isten miért nem jeleik meg egy drogos lázálomban. Az rosszra tanítani. A pavlovi reflex elvén egyre többször nyúlna az anyaghoz Istenért... És kétlem, hogy ez a Főnök úrnak tetszene.

konklúzióként azt tudnám mondani, hogy ha az általánosság spirituális élményt akar, nyugodtan drogozzon tovább, megkapja, ne féljen. Ha Istennel akar találkozni, sürgősen hagyja abba, mert ott tuti nem Isten dolgozik. Hogy mit akar az általánosság, azt nem tudom, de ajánlanám, hogy ő is erősen gondolkozzon el rajta.

Hát, tíz perc alatt ennyi, remélem tudtam valamicskét segíteni. Ha félreértettem a kérdést, vagy valami, akkor nyugodtan írj vissza, és újragondolom a dolgokat. Ha további kérdés merül fel, akkor is. Mondjuk személyesen az ilyeneket eleve jobb, mert interaktívabb, ami egy vitánál alapvető dolog, de persze a semminél ez is jobb. hát, remélem tudtam segíteni.

További szép napot kívánok,
Dewsy (Dewsy.eoldal.hu)"

Utolsó beszélgetés a Látóval - a Szent Korona víziója

Kategória: Cikkek, írások
Megjelent: 2010. július 22. csütörtök

Sípos (S) Gyula: Utolsó beszélgetés a Látóval - a Szent Korona víziója

 

 

Ez az utolsó beszélgetés, amit a Látóval folytattunk, nem sokkal azel?tt, hogy eltávozott közülünk.

A beszélgetés szerkesztett változatát adjuk közre, ezért hiányoznak a kérdések és kivettük a csak él?beszédre jellemz? fordulatokat, szóismétléseket. A szöveg egyebekben azonban tartalmilag és minden részében is h? az eredeti beszélgetéshez.

 

A Szent Korona víziója – ahogy azt a Látó a beszélgetésben elmondta:

 

Amikor most vízióról beszélek, nem abban az értelemben gondolom, mint amikor egy ember kap egy álmot, vagy nagyív? képet valamilyen jöv?beni történésr?l vagy állapotról. Tehát ez nem olyan, mint mondjuk a Dániel könyvében a négy vadállat képe és története, vagy a Jelenések könyvének hatalmas tablója. Ez a vízió nem is egy eseménysort ír le, nem büntetésr?l vagy jutalomról, áldásról vagy átokról szól – bár az el?bb felsoroltak mind részei.

Ez a víziót az Izraelnek adott „Ígéret földje” képhez tudnám hasonlítani. Ahogy akkor a választott népnek a Kánaán egyszerre volt Istent?l jöv? ígéret, elérend? cél és napi küzdelem, úgyanúgy a „Szent Korona” is magában foglalja mindezt.

És ahogy a Kánaán ideája egyszerre foglalja magában a történelmi múltat, a jelent és az Isten által ígért jöv?t, ugyanúgy foglalja azt össze a Szent Korona ideája is.

Abban is egyeznek, hogy a történelmi Izrael sohasem érte el azt a földrajzi kiterjedést és szellemi tisztaságot, amit a Kánaán ígérete hordoz, ugyanúgy a Szent Korona által megjelenített és szimbolizált bels? egység is csak töredékesen tudott megvalósulni eddig a történelem folyamán.

Ez tulajdonképpen érthet? is: a történelmet emberek is alakítják – esend? és b?nös, jóra és rosszra egyaránt fogékony emberek. Isten ígérete mindig él? és ható – de hogy ez mennyiben valósulhat meg, az rajtunk is múlik. És valljuk be ?szintén, nem állunk a helyzet magaslatán…

A Szent Korona víziója úgy állt össze bennem, ahogy Kánaán ígérete a Bibliában. Ott is egyik részlet követi a másikat – Ábrahám megkapja az ígéretet, de semmi több konkrétumot. Utódai Egyiptomba mennek, de ?rzik Kánaán vízióját a szívükben. Jön Mózes, aki már sokkal részletesebb utasításokat kap, majd Józsué, akinél összeáll az Ígéret földje meghódításának „munkaterve” – azt is tudjuk, hogy az úgy soha nem valósult meg. (Tulajdonképpen Kánaán elfoglalása sohasem vált teljessé, és sohasem érte el azt a kiterjedést és határokat, amit Ábrahámnak mondott az Úr. Ez pedig egyrészt a b?nök miatt, másrészt az emberi ellankadás miatt történt így. Tulajdonképpen Izrael részben kiegyezett a kánaánita népekkel, azok isteneit részben átvette – ezért is kell majd szám?zetésbe vonulniuk -, részben pedig a bels? meghasonlás miatt nem maradt ereje az isteni terv kivitelezésére.)

Egymást követ?en jön a Bírák kora, a küzdelmek a küls? és bels? ellenségekkel, a királyok kora, a templom felépítése és lerombolása, a babiloni fogság majd az újjáépítés, a próféták… Mindegyik egy kicsit hozzátesz Kánaán képéhez: hogyan lehet azt megszerezni, megtartani, milyen feltételekkel lehet élni benne, mik a b?nök következményei.

Krisztus korára teljes a kép és a vízió – a zsidó nép tragédiája, hogy mégsem ismernek királyukra Jézus Krisztusban, az Ígéret földje víziójára Isten országában. Nem képesek az anyagi valóságot és szellemi tartalmat együtt szemlélni, így elzárkózásuk és annak következményei – az újabb templomrombolás és a szétszóratás évszázadai – elkerülhetetlenül bekövetkeznek.

Hasonlóképp van ez a magyar történelemben. Hiszem, hogy Isten a Kárpát-medencét adta otthonul a magyar népnek, és arra hívta, hogy ezen a központi helyen, népek és kultúrák metszéspontjában – kelet és nyugat, nomád és földm?ves kultúra, ortodox és római kereszténység, stb. – egy olyan stabil „állam-alakulatot” hozzon létre, amelyik kibírja az itteni életmód viharait, és meg-termékenyít? módon befogadva ember-csoportokat és a különböz? hatásokat, egy csodálatos kultúrát és életformát hoz létre. (A Szent Korona pedig ennek szimbólumává és pecsétjévé vált az évszázadok során.)

Ezt az Istent?l jöv?, és szívünkbe írt küldetést mutatja, hogy a nép lelkében meg?rz?dött a megérkezésünk legendája (így az Istent?l kapott, jogos föld öröksége a csodaszarvas mítoszában, stb.) és a valóságos szövetségi történet is. (A vérszövetség egymással - és aztán Istennel is...)

El kell ismernünk, hogy – bár voltak szép korszakaink – mi sem tudtuk maradéktalanul megvalósítani ezt a víziót. Most nem akarok a történeti okokba belemenni – nyilván nem is tudnám alaposan kielemezni, hiszen nem vagyok történész -, meg nem is ez a célunk ezzel a beszélgetéssel (ha már felveszed az egészet). De azt gondolom, hogy amit az Úristen elgondolt rólunk, és amit ebb?l megértettünk, az valahogyan, titokzatos módon (tárgyiasulva is!), megjelenik a Szent Korona víziójában.

 

Szeretném itt rögtön az elején megjegyezni, hogy nem hiszek a Korona mágikus voltában, nem gondolom varázseszköznek sem, de azt nagyon is hiszem, hogy a Szent Korona olyan szimbólummá vált az évszázadok során, amelynek jelentése messze túlnyúlik önmagán, mesze több, mint egy egyszer? „beavató korona”, múzeumi tárgy vagy történelmi relikvia. Nem véletlen, hogy a Szent Korona tannak komoly jogi, alkotmányos vonatkozásai is vannak – vagy legalábbis voltak, s talán lesznek is!

 

Amikor engem el?ször megragadott a Szent Korona víziója, kell? ismeret híján csak részleteiben tudtam azt szemlélni. Aztán egyik mozaik kocka jött a másik után. Kezdtem hozzáolvasni a magyar történelem egyes korszakairól szóló írásokat, a Szent Korona tanról szóló könyveket, jogi fejtegetéseket, aztán a Korona eredetével foglalkozó különböz? munkákat, stb. Lassan kiteljesedett bennem egy kép, egy vízió, amit szeretnék most átadni nektek.

 

Persze Koronáról a könyvekb?l szerzett ismeretekkel teljesen különböz? irányokba is el lehet jutni. Közülük egyeseket vaskos tévutaknak gondolok, majd ezt is elmondom.

Az a néhány nagy kérdés, ami a Korona kapcsán állandóan felt?nik, a következ?k: a Szent Korona keletkezés-története, a Korona helye és szerepe a történelemben, a Korona szellemi tartalma, és végül – sajnos err?l esik a legkevesebb szó -, a vízió megélése és megvalósítása.

 

A Korona keletkezése máig viták tárgya. Én nem akarok abban ítéletet mondani, hogy most akkor ez két, már el?bb elkészült külön részb?l – abroncs és keresztpántok - összeállított, fusizott korona-e (bár nem hiszem), vagy eleve egynek és ilyenek alkották. Tulajdonképpen számomra az sem a legfontosabb, hogy ezt tényleg Szilveszter pápától kaptuk, vagy mástól. (Bár nem tartom véletlennek, hogy a kor legnagyobb hatású szellemi vezet?jét?l - és a kor egyetlen szentélet? pápájától - kaptuk a koronát, és ennek azért van súlya.)

Az sem izgat különösebben, hogy ez most valami ?si sámán korona lemásolása, vagy sem. Engem az ötvös-szakért?k vizsgálati anyagának elolvasása és a történeti nyomok arról gy?znek meg, hogy ez a korona:

- egy meghatározott idea, vízió szerint ké-szült,

- egyszerre készült és ilyennek akarták,

- a korona m?vészi módon magában foglalja azt a keresztény hit- és eszme-rendszert, ami alapján felkenték a királyt az uralkodásra,

- kifejezetten koronázási céllal készült beavató korona (tehát nem napi használatra való),

- a koronát Szent István királynak szánták és ? is kapta meg.

Meggy?z?désem, hogy a kis zománcképek sem csak esztétikai megfontolásból kerültek oda, hanem azoknak komoly jelent?ségük van, mert egy keresztény és királyi programot írnak le. Azt is elhiszem, hogy a hátsó zománckép eredetileg Sz?z Máriát ábrázolta (ahogy ezt a Révay Péter korona?r leírása igazolja), s ezt a zománcképet valószín?leg kicserélték – ahogy azt az ötvös szakvéleménye tökéletesen alátámasztja -, valamikor a XVIII. században, valószín?leg II. József kalapos királyunk uralkodása alatt. (A kicserélés következtében kerülhetett be az eredeti, Sz?zanyát ábrázoló zománckép helyére Dukász Mihály képe.)

Nagyon fontos, hogy a Szent Korona zománcképei – amelyek egyedülálló mennyi-ségben és min?ségben vannak jelen a koronán – tökéletesen tükrözik a krisztusi küldetést és azt a kultúrák közötti találkozást, amit a Kárpát-medence földrajzi valósága ad. Csak néhány példa: a keresztpántok apostolképei latin, az abroncséi görög feliratúak – utalva a két nagy és meghatározó keresztény kultúra itteni találkozására. Minden kép újszövetségi alakot ábrázol, utalva a velünk kötött szövetségre és küldetésre. A Koronán két Pantokrátor-kép (a gy?zedelmes Krisztus) van, egyik elöl és középen, a másik fent a keresztpántok találkozásánál, a kereszt alatt. Hátul középen volt a Sz?zanya-kép, amit kicseréltek, ezzel meghamisítva a Korona „mondanivalóját”, és mintegy két évszázadra félreterelve a Korona szimbolikus üzenetének megértését. (A Dukász-kép volt az egyik leger?sebb érv arra, hogy külön keletkezett a két része a koronának, ez datálta kés?bbre a keletkezését és tette kérdésessé szimbolikus tartalmát.)

Azt viszont teljesen tévesnek gondolom, amit az „ósmagyar” vallás „helyreállítói” gondolnak róla. (Ez az „?smagyar” vallást én különösen zavaros egyvelegnek tartom. Van ebben sámánizmus, manicheizmus, asztro-lógia, különleges kiválasztottság, egy kis kereszténység is persze, de csak annyi, amennyi dísznek jó – szóval mindaz, amivel ma az emberek a „fülüket csiklandozzák”. Nagyon érdekes, nagyon izgalmas, lehet?séget nyújt az indokolatlan felfújt éntudat és öntudat igazolására – hát, éppen az önismerethez és Isten-ismerethez nem juttat el, de hát ez nem is volt az ördög célja sohasem…)

Nem hiszem, hogy a Szent Korona valami mágikus tárgy lenne. (Akkor nem lehetne szent.) Nem hiszem azokat a fantasztikus elképzeléseket, hogy a Korona viselése valami emberfölötti hatalommal ruházta fel hordozóját. (Mert beszélnek itt láthatatlanná válásról, iszonyú hatalomról és er?r?l, gyógyító képességr?l, stb.) Nem hiszem, hogy a zománcképek cseréje és a kereszt ferdesége tette volna tönkre a Korona „mágikus potenciálját”, de bezzeg ha ezeket visszacserélnék és a keresztet kiegyenesítenék (mágikus antenna!), akkor rögtön m?kö-d?képes lenne, és mintegy helyreállítaná nemzeti nagyságunkat…

Ezek ostoba, fantasztikus könyvekbe való mesék, közük sincs sem a szellemi valóságokhoz, sem a történelmi realitáshoz. Ámbár ábrándozni nagyokat lehet rajtuk…

 

A Szent Korona szimbolikája az év-századok során egyre mélyült és kiteljesedett. A „Szent Korona” kifejezés IV. Béla idején jelent meg el?ször írásban – nem véletlen, hiszen ekkor, a tatárjárás idején került el?ször a széthullás és megsemmisülés szélére az ország. Az újjáépítés évtizedeiben, 1256-ban fogalmazott kiváltságlevélben (az esztergomi székesegyház részére) ez olvasható: „a hozzánk és a szent koronához h?tleneket ...nekünk és a szent koronának engedelmeskedni kényszeríti”.

Itt még együtt említ?dik a király és a korona. Kés?bb úgy válik a Szent Korona-tan egyre inkább írásban és jogilag is megfogalmazottá, ahogy az ország elveszíti Árpád-házi uralkodóit (beleértve a leány-oldalágból való Anjou-királyokat is), és újra meg újra a szétesés határára kerül. Ekkor kezdik az ország vezet?i jogszabályokban is megfogalmazni, hogy a föld és a rajta lév? javak „a Korona javai”, azokat elidegeníteni nem lehet. Most fogalmazzák meg írásban is az addig, a „magyar királyok alatt” magától értet?d?nek tekintett eszme. (Csak mellékesen jegyzem meg, hogy a magyar királynak lenni mást jelentett, más jogokkal és köte-lezettségekkel, mint a nyugati királyoknak…)

Így jelenik meg, a kor szokása szerint a krónikákban és a jogszabályokban - a Szent Korona víziójában hordozott -, Kárpát-medence egysége, és a benne él? népek élet- és sorsközössége. A három részre szakadt ország önazonosság aztán már a Szent Korona-tanon (is) nyugszik. Hangsúlyozom, hogy a Szent Korona-tan nem azonos a szent Korona víziójával, de része annak és hordozza azt.

 

(Ide most tennék egy szerkeszt?i közbeszúrást. A beszélgetésben ennél több szó nem nagyon esett a Szent Korona-tanról. Mivel azonban én fontosnak érzem ezt a témát, ezért ide másolok egy rövid és tömör összefoglalót a Wikipédiából:

A Szent Korona-tan hívei szerint a felbomló törzsi szervezet, és a megyerendszer bevezetése szükségessé tette, hogy a Kárpát-medence szabad népeinek I. István jogi biztosítékot adjon kiváltságaik, jogaik meg?rzésére és a király leválthatóságára - noha erre vonatkozó, István korából származó írásos bizonyíték nem áll rendelkezésre. A tan hívei szerint e gondolat jegyében I. István király az ú.n. Szent Koronát a mindenkori király fölé emelte. I. István király Imre herceghez intézett Intelmei alapján egy korona jelképezi az országot mint területet, az ország polgárait, a közigazgatási rendszert, az apostoli keresztény hitet, az apostolságot, az uralkodó személyét, az uralkodói tula-jdonságokat és képességeket, a jogi intéz-ményrendszert, az igazságos ítélkezést, a társadalmi türelmet (toleranciát), az ország védelmét és az országban lakó, együtt él?, vendégként befogadott idegen népeket.

A hagyományok szerint 1038. augusztus 15-én, Nagyboldogasszony napján államalapító király, I. István király Fehérvárott a Mennybe emelt Sz?z Mária templomában országát a korona képében a Mennybe emelt Sz?z Máriának ajánlotta fel. Célja egy, az Ég és Föld között létrejött szerz?dés létrehozása volt, mely a Kárpát-medencét Sz?z Mária országává tette, úgy, hogy ezen a földi hatalmak se változtathassanak.

A Szent Korona-tan az id?k folyamán finomult, részletez?dött. A 15. században Zsigmond királlyal összekülönböz? magyar f?urak a Szent Korona nevében, a királytól függetlenül kormányozták az országot. Werb?czy István Hármaskönyvében (Bécs, 1515) a Szent Korona teste az ország területe, tagjai az ország polgárai. A Hármaskönyv kimondja, hogy minden hatalom és jog forrása a Szent Korona; az uralkodó csak a Szent Korona nevében cselekszik; továbbá jószágvesztés esetén a birtok visszaszáll a Koronára és a király csak azért adományozhatja tovább, mert a koronázással a Szent Korona jogai átruházódnak rá.

A Szent Korona Országai: Erdély, Moldva(az 1600-as évekig, de aztán kiszakadt), Horvátország, Szlavónia, Dalmácia és a "magterület".

1613-ban Révay Péter Commentarius De Sacra Regni Hungariae Corona vagyis A Magyar Királyság Szent Koronájának magyarázata cím? könyvében, valamint egy másikban, A magyar államról és a magyar Szent Koronáról cím?ben részletesen kifejti, és a törvények törvényének nevezi a Szent Korona-tant.

Az 1848-as jobbágyfelszabadítással a Szent Korona tagjai közé a teljes lakosság bekerült.

Az I. világháborúban elszenvedett vereség után a magyar állam immár királyától megfosztva meg?rizte államformáját, a királyságot. A hatalmat az ú.n. Szent Korona nevében a kormányzó gyakorolta.

A rendszerváltás óta újra szabadon választott országgy?lés hozza a törvényeket. A Szent Korona-tan bizonyos körökben megélénkül? hagyomány lett.

A millenniumi Szent Korona-emléktörvény: A államalapítás ezeréves évfordulója alkalmából a Magyar Köztársaság Országgy?lése megalkotta a 2000. évi I. törvényt Szent István államalapításának emlékér?l és a Szent Koronáról.

Az emléktörvény fontosabb rendelkezései:

- A Szent Korona a magyar állam folytonosságát és függetlenségét megtestesít? ereklyeként él a nemzet tudatában és a magyar közjogi hagyományban.

- Az államalapítás ezeréves évfordulója alkalmából Magyarország méltó helyére emeli a Szent Koronát, és a nemzet múzeumából a nemzetet képvisel? Országgy?lés oltalma alá helyezi.

- 4. § (1) A Szent Koronának és a hozzá tartozó jelvényeknek a védelmére és megóvására, valamint a velük kapcsolatos intézkedések megtételére az Országgy?lés Szent Korona Testületet (a továbbiakban: Testület) hoz létre.

- 5. § (1) A Testület tagja a köztársasági elnök, a miniszterelnök, az Országgy?lés elnöke, az Alkotmánybíróság elnöke és a Magyar Tudományos Akadémia elnöke. A Testület elnöke a köztársasági elnök.

Ezeken túlmen?en a törvény meghatározza a koronázási jelvényeket, szabályozza a testület feladatait, lehet?vé teszi a koronázási jelvények tudományos vizsgálatát, és hiteles másolatok készítését.”

 

A Szent Korona tan szerint a korona jogi személy – és ez rendben is van. Innent?l kezdve aztán burjánzásnak indul a dolog és hihetetlen mélységekig jut el. „?felsége” a Szent Korona jogi fogalmazásnak még elmegy, de amikor valóságos személyként és létez?ként így hódolnak el?tte, az már kimeríti a bálványimádás fogalmát… - szerkeszt?i közbevetés vége.)

 

A Szent Korona, mint szimbolikus és szent tárgy, a Szent korona-tan, mint ennek részleges kifejtése mind része az eredeti víziónak és nagyon fontos dolgokat rögzít. Ilyen például a Koronával „átfogott” földek oszthatatlan közössége és egységes kormányzásának szükségessége. Milyen jó lenne, ha csak ez megvalósulna! Ha a kárpát-medencei államok képesek volnának összehangolni politikájukat, fejlesztési elkép-zelésüket, környezetvédelmüket! Hiszen ami darabokban van, az részenként pusztul! Hiába védem én itt a Tiszát, ha kicsit feljebb, az országhatáron túl meg szennyezik – az mind ide folyik!

A „vízió” azonban sokkal több, mint a „tan”, mert nem csak a múlttal, nem csak az örökséggel foglalkozik, hanem Isten állandó jelenéb?l táplálkozik és a jöv? felé irányul! A víziónak nem csak jogi és történeti tartalma van, hanem szellemi tartalma és irányultsága!

 

A Szent Korona víziójának tartalma egyértelm?en keresztény. Ezt mutatja maga a Korona is, amelynek jelképrendszere bibliai és keresztény. Ezt tanúsítják a vízió (részleges) történelmi megvalósulásai is.

A vízió megértése és kibontása olyan válságos korszakokban történt, amikor a nép és vezet?i egyaránt rákényszerültek arra, hogy keressék gyökereiket és önazonosságukat – és ezt mindig Jézus Krisztus tanításában találták meg. (Voltak persze, akik más hagyományokat próbáltak feleleveníteni, nem tagadható ez sem. Mint ahogy az sem, hogy ezek mindig szomorú véget értek…)

A Szent Korona víziója tartalmának megélése – kultúrává, civilizációvá, jogszabályokká és m?vészi alkotásokká, stb. – pedig csak a keresztény megújulással párhuzamosan történt meg – már amennyire eddig ez megtörténhetett.

Ha a mi küldetésünk tartalma a Szent Korona víziójában nyert megfogalmazást – és én hiszem ezt -, és ez a megfogalmazás Istent?l sugalmazott – és ezt is hiszem -, akkor annak kibontása és megvalósítása is csak az Isten által tanácsolt módon mehet végbe! Ez ma sem történhet másként! El kell felejteni minden romantikus és/vagy er?szakos hatalmi elképzelést, minden szinkretista és sámánista bóvlit hazánkkal és nemzetünkkel – tágabb ér-telemben a Kárpát-medencével kapcsolatban! Trianont sem lehet egy újabb szakadással vagy háborúval gyógyítani! (Ahogy az „?sgermán mitológia” felelevenítése sem segített a németeken, de nyakukra hozta Hitlert, úgy az „?smagyar mitológia” trónra emelése is csak a nyilas rémuralomhoz volt elég. Ezt talán nem kellene újra megpróbálni…)

 

Van viszont gyógyulás, van újjáépülés az Isten által ajánlott úton. Én egy bizakodó ember vagyok, szerintem ez formálódik ma – talán rejt?zköd? módon, talán a világ fiai által nem ismerten – Magyarországon. Igaz, hogy ami az évtizedek alatt leromlott, az nem tud évek alatt újjáépülni. Igaz az is, hogy óriási ellenszélben kell dolgozni. Ez egy istentelen világ, tele istentelen szándékokkal. De tulajdonképpen még ez is reménységre ad okot! Azt gondolom ugyanis, hogy Isten menedékeket akar létrehozni, ami legalább valamennyire mentes az er?szak és b?n, a hamis istenek uralmától. Nem lehetetlen ez, elég arra gondolnunk, hogy a II. Világháború idején ilyen menedék lehetett Svájc, s ilyen lehetett volna talán hazánk is, ha politikai vezet?ink nem olyan sz?klátókör?ek és háború-pártiak.

Ha azt szeretnénk, hogy a Kárpát-medence ilyen menedék legyen, akkor a Szent Korona-vízió kibontásán és megvalósításán kell munkálkodnunk. Hogy erre is mondjak egy példát, éspedig a kárpát-medencei népek együttélésével kapcsolatban. Az 1867-es Kiegyezés idején – amit én nagy jelen-t?ség?nek tartok -, az osztrák diplomácia a tárgyalásokkal párhuzamosan továbbra is f?tötte a nemzetiségi ellentéteket, ezzel is próbálva nyomást gyakorolni a magyarokra. A horvátok – akikkel akkor már hétszáz éve éltünk perszonálunióban – azt kezdeményezték a magyar tárgyalóküldöttségnél, majd kés?bb a hivatalba lép? magyar kormánynál, hogy tárgyaljanak a „háromegy ország” meg-valósításáról. Ez a „háromegy ország” a Magyar Királyságot jelentette volna, benne Erdély, Horvátország és a magyar területek hasonló szövetségével és kiegyezésével, mint amilyen az osztrák-magyar monarchiában kialakult. Én azt gondolom, hogy ez jól tükrözte volna a Szent Korona-víziót, azaz a Kárpát-medencei népek összetartozását, ugyanakkor önrendelkezését, és az így megvalósuló élet- és sorsközösséget. A ma-gyar kormány azonban mereven ellenállt, és hallani sem akart err?l. (Nem akarta megadni azt a saját nemzetiségeinek, amit ? megkapott az osztrákoktól.) Most már csak talál-gathatunk, mi történt volna, ha megvalósul ez az elképzelés? Mi lett volna, ha ezt követi a kiegyezés a szerbekkel – akikkel szintén évszázadokig éltünk egy királyságban -, és így tovább. Lehet, hogy Trianon nem történt volna meg, vagy legalábbis nem így és nem ebben a formában. Ki tudja? Ma már csak talál-gathatunk. Az viszont tény, hogy a magyar tehetség, kultúra, a magyar államszervezési tapasztalat így nem tölthette be azt a kovász-funkciót, amire hivatott volt, hanem le-gy?zend? ellenséggé vált…

Hogy visszatérjek a kezdeti, bibliai példához: Izrael nagyon sok válságon ment keresztül, rengeteg hibát és b?nt követett el – fennmaradását végül annak köszönhette, hogy végig ragaszkodott ahhoz a vízióhoz, amit Istent?l kapott. Lehet, hogy félreértelmezte küldetését, és az is biztos, hogy nem ismerte fel a Messiást – a h?ség és ragaszkodás a Törvényhez és a Prófétákhoz (ami a kánaáni vízió kibontása és történelme) meg?rizte ?ket az utolsó id?kig.

Mi is rengeteg hibát és b?nt elkövettünk az évszázadok alatt. Területileg és számban is megcsonkulva élünk itt, az Isten által nekünk adott földön. De ha megértjük és kibontjuk, életté tesszük azt az Istent?l jöv? víziót, amit a Szent korona szimbolikája mindmáig ?riz számunkra, akkor nem kétséges, hogy a megújulás és felemelkedés útjára lépünk.

Én csak annyit tudok, hogy ez a vízió valóban „szent”, mint ahogy az az uralom is, amit a „korona” jelképez. Ez a szent uralom biztos nem olyan, mint ahogyan azt a mai hatalomgyakorlók elénk élik. Hogy pontosan milyen, arról vannak sejtéseim – de ez már a saját „vízióm”. De nem is nekem kell ezt tudnom, hanem „nekünk”, akik itt élünk, s akiknek életében, törekvésében ez egyre inkább megjelenhet. Ha szeretjük Istent és szeretjük a hazánkat, az itt él?ket, akkor ez a vízió is megjelenik a gondolatainkban, tetteinkben, és egyre érthet?bb lesz és egyre megformáltabb…

 

(Megjelent a Látó - a teljes könyv cím? kiadványban.)

Rengeteg szempontból hátrányban vannak a melegpárok által nevelt gyermekek

Kategória: Cikkek, írások
Megjelent: 2013. június 07. péntek

Egy éve jelent meg Mark Regnerus professzor széleskörű kutatása a homoszexuális párok által nevelt gyermekekről. Mire jutott a szociológus csapata és mennyire megbízható ez a kutatás?

„Jézus Szíve legtisztább szív, kegyelem oltára” – Jézus Szívének tisztelete

Kategória: Cikkek, írások
Megjelent: 2013. június 05. szerda

A XIX. században az egész Egyházban elterjedt Jézus Szent Szívének ünnepe, melyet az Úrnapja utáni pénteken ünnepelünk. Ezen a napon kívül még a Jézus Szíve tisztelet ideje minden elsőpéntek, és az egész június hónap. Június hónapban szokás imádkozni minden nap a Jézus Szíve litániát.