Főmenü
Misszió
Rólunk
Ki olvas minket?
Oldalainkat 147 vendég és 0 tag böngészi
Bosch-kiállítás nyílik szombaton a Szépművészeti Múzeumban
Hieronymus Bosch fennmaradt életművének csaknem felét: tíz festményt és több rajzot felvonultat a Szépművészeti Múzeum Menny és pokol között – Hieronymus Bosch rejtélyes világa címmel szombattól látható kiállítása. A Bartók Tavasz Nemzetközi Művészeti Hetek keretében megvalósuló kiállítás szombattól július 17-ig látható a Szépművészeti Múzeumban.
A Szépművészeti Múzeum főigazgatója, Baán László tárlat csütörtöki sajtóbemutatóján kiemelte, hogy Hieronymus Bosch-tól csak mintegy húsz festmény és hasonló mennyiségű rajz maradt fenn, ezért is hatalmas eredmény, hogy ennek az életműnek csaknem felét sikerült elhozni Budapestre. Ez a tárlat az elmúlt fél évszázad egyik legnagyobb Bosch-kiállítása a világban, a Szépművészeti kiállítása egymilliárd eurós biztosítási összértékű anyagot vonultat fel – hangsúlyozta.
A főművek közül a budapesti látogató először Bosch A bolondok hajója című festményével találkozhat, amely egy mulatozókkal teli csónakot ábrázolva mutat rá az esztelenül a romlás felé haladó emberiség végzetére. A kortársak gyarlóságát és balgaságát figurázza ki az egyik legkorábbi Bosch-kép, A kőoperáció, valamint A szemfényvesztő című, saját kezű vázlat és a téma megfestett változata a mester egyik követőjétől.
Bosch egyik legismertebb munkája a Bruggéből érkezett Utolsó ítélet triptichon, amely jól mutatja az alkotó pesszimista világképét: míg más festők képein az üdvözültek és az elkárhozottak hasonló arányban vannak jelen, itt a mennybe igyekvők a háromból csak az egyik táblaképen kaptak helyet. A Túlvilági látomások sorozatból két impresszív Bosch-festményt: A pokolba vezető folyót és Az üdvözültek mennybemenetelét mutatja be a Szépművészeti kiállítása.
Hasonlóan borús világlátást közvetít Bosch Szent Kristóf-képe is. Noha a festőt kötötték a szentábrázolások ikonográfiai hagyományai, a háttérben leskelődő sárkány, az akasztott medve, a fürdőzőt zaklató vadkan mind rémisztő motívumok a nyugalmat sugárzó szent mögött.
A németalföldi mesterről nem maradt fenn hiteles ábrázolás, de több kutató szerint a Budapesten is látható, Szent János evangélista Patmosz szigetén című festmény sarkában feltűnő démon arca talán önarckép lehet – hívta fel a figyelmet Tóth Bernadett kurátor.
Noha a Földi gyönyörök kertje soha nem hagyhatja el a madridi Museo del Pradót, Tóth Bernadett elmondása szerint Bosch talán legismertebb műve sem maradhatott ki a tárlatról. A máig sem teljesen megfejtett jelentésű triptichon középső táblájának itt a legkorábbi és legkvalitásosabb, 16. századi másolatát, valamint korabeli, reprezentatív kárpitváltozatát láthatja a közönség.
A kiállítás utolsó szekciója Bosch művészi örökségét, 16. századi követőit mutatja be, majd az anyagot Sebastiao Salgado brazil fotográfus bosch-i hatásokat mutató, Aranybánya című, dokumentarista fotója zárja.
(MTI, telex.hu)