Mi hiányzik? – az egyetlen kritérium…
2010-júl-19
Ha más vallások alapkönyveit olvassuk, meglepődhetünk azon, mennyi szép és igaz gondolat van bennük. „Ezt akár Jézus is mondhatta volna!”
A taoizmus szent könyvében (ha szabad ezt a szót használni),  olvashatunk a gazdagok elvetéséről és a kicsinyek felmagasztalásáról, az  erőszak elutasításáról. Konfuciusz a szeretet és az engedelmesség  fontosságát hangsúlyozza. A hindu védikus irodalom alapműve, a Bhagavad  Gíta éppúgy felismeri a teremtő Egyisten létét, mint a tao… 
A sok  szép, lés hitem szerint Istentől jövő inspiráció, megsejtés azonban  mégis erőtlen és elmosódott marad, s végül ezek a vallások a teljes  tévedésbe torkollnak. A háromezer hindu istenbe, a személy tagadásába,  az emberi egyenlőtlenség igazolásába már a „szent művekben”…
Mi  hiányzik? Mondhatjuk, hogy a Kinyilatkoztatás annyival több, mint a  vallásos megsejtések, hogy éppúgy lehetetlen összevetni a kettőt, ahogy a  hangya-kolónia sem feleltethető meg egy emberi társadalomnak. Ebben van  is igazság, de én most egy egészen konkrét hiányra szeretnék rámutatni:  egyetlen más vallás – és alapítója  -, sem tudta elhozni hívei számára a  Kiengesztelődést és Megváltást! A kiengesztelődés művét Istennel és  egymással, a kiváltást evilág sötétségéből az örök élet világosságába.  Jézus Krisztus nélkül még mindig a megsejtések félhomályában  botorkálnánk, Pál apostol kérdését válasza nélkül kiabálva: ki menthet  meg engem ebből?!
Jézus Krisztus megváltó műve – élete, tanítása,  kereszthalála és feltámadása – az alapja hitünknek és vallásosságunknak.  Sokan vannak azonban, akik Krisztusra hivatkoznak és magukat  kereszténynek tartják - mégis érezzük, hogy valami nem stimmel náluk…
Jézus  ezt az egyszerűnek tűnő tanácsot mondja a megkülönböztetésre:  „gyümölcseiről ismeritek meg őket. A jó fa jó gyümölcsöt terem, a rossz  fa rossz gyümölcsöt…” El kell azonban ismernünk, hogy ma már az is  összezavarodott, hogy mi a jó gyümölcs. Mit értsünk pontosan a szeretet,  a szelídség, a jóság, a türelem vagy az engedelmesség alatt? És meddig,  és milyen körülmények között érvényesek ezek?
Ma sokan mondják:  templomba nem járok, imádkozni nem imádkozok, de keresztény vagyok, mert  jobboldali vagyok, vagy éppen: keresztény vagyok, mert nem vagyok  zsidó… az ilyen végletekig hamis meghatározások és megkülönböztetések  helyett szeretnék most javasolni egy egészen egyszerű dolgot, ami  tulajdonképpen lelki próbakövünk lehet: ez pedig az ellenségszeretet.
Az  ellenség szeretete Isten jelenlétét, a Szentlélek ihletését, Jézus  Krisztus megváltó művének elfogadását és az abban való életet mutatja.  Tulajdonképpen minden más vallási rendszer, ideológia, politikai  filozófia megbukik ezen az egyszerű próbakövön: ellenségszeretet. Csak  Jézus Krisztus megváltó művéből, Isten tökéletes önkinyilatkoztatásából  érthetjük meg, hogy ez az Atya valódi természete: Isten önmagát adta  értünk, ellenségeiért, hogy újra gyermekei lehessünk. Isten megbocsátott  nekünk, s a Miatyánk tanítása szerint nekünk is meg kell bocsátanunk az  ellenünk vétkezőknek (és nem csak azután, hogy bocsánatot kértek!). Aki  nem szereti felebarátját, embertársát, az nem szereti Istent sem.  (Jézus a „felebarát” szó meghatározását az irgalmas szamaritánus  példázatával magyarázza, s tudjuk, hogy Szamária és Izrael lakói  gyűlölettel tekintettek egymásra…)
Isten kiengesztelődött velünk, és a  kiengesztelés művét bízta ránk – írja Pál apostol. Akiben nincs meg az  ellenség szeretete, abban nincs meg Isten jelenléte sem – kemény mondat  ez, és még keményebb, ha ennek fényében nézzük meg azokat a politikai,  gazdasági, társadalmi erőket, áramlatokat, akik most keresztényeknek  nevezik magukat. Bizony, elbukunk ezen mi is! Elbuknak pártjaink,  elbuknak eszméink, de még Egyházunk is elbukna, ha be nem mutatnák  minden nap a templomokban az egyetlen Áldozatot, ki értünk adta  önmagát... De ha Ő ezt tette, nekünk is ezt kell tennünk, még az  ellenségeinkért is…
Sípos (S) Gyula
