A „nagyobb jóval” való kísértés
2010-júl-05
Nemrégiben egy fiatal házaspárt sétált el?ttem az úton. Kisgyerekük óriási hisztit csapva produkálta magát a járda közepén, a két szül? pedig kétségbeesetten próbálta „megmagyarázni” a hisztiz? fiúnak, miért is nem kellene ezt csinálnia.
(Idéz?jelben írom, hogy „megmagyarázni”, mert egy hároméves, hisztiz?  gyerek igen kevéssé fogékony bármilyen magyarázatra, hacsak az nem az  akarata teljes elfogadását jelenti.) Ismer?s jelenet, gondolom a legtöbb  család életében volt ilyen b?ven, a miénkben is. Tapasztalt szül?ként  én már megértettem – saját kudarcaink árán -, hogy a legrosszabb  ilyenkor, ha „megérteni” próbáljuk a gyereket, esetleg „megmagyarázni”  neki a dolgokat – itt bizony akaratok csapnak össze, és a gyereknek meg  kell tanulnia, hogy hol az ? helye a családban. Minél kés?bb tanulja  meg, annál több probléma lehet még bel?le…
Mivel ismertem a családot,  beszédbe elegyedtünk, s amikor azt találtam mondani, hogy meg kellene  fegyelmezni a gyereket, az anyuka azt válaszolta: „te el tudod képzelni,  hogy Mária elfenekelte a Kisjézust?”
Nos, én sok mindent el tudok  képzelni , de az minden képzel?er? nélkül is világos, hogy ez az anyuka  nem Mária, a kisfiú pedig nem Jézuska. Nekünk mindannyiunknak, a b?n  miatt romlott az emberi természetünk: van bennünk jóra való készség, de a  rosszra való hajlam is. Hiszen épp azt kellene megtanulni a gyereknek  is, hogyan gy?zze le – el?ször mindenképpen szül?i segítséggel -, a  rosszra irányuló hajlamait, és hogyan er?sítse a jót. Bizony, a  szabadjára engedett gyerek elvadul, mint a gondozatlan kert.
Keresztény  szül?knél, de minden jóakaratú embernél is megfigyelhet? a „szeretettel  való megzsarolás”: ha szereted a gyereked, akkor nem „bántod”! Ez a  zsarolás azonban épp a valódi szeretett?l távolítja el a szül?t, mert  ahhoz hozzátartozik a fegyelmezés is, mint az okos nevelés egyik  eszköze. 
A szentek beszélnek a „nagyobb jóval való kísértésr?l”,  amikor a gonosz lélek, látva, hogy az illet? a jóra igyekszik, a még  nagyobb jóval akarja kibillenteni ?t: Böjtölsz? Nagyon jó, böjtölj még  keményebben, böjtölj 40 napon keresztül, ne egyél, ne igyál! – sugallja.  Imádkozol? Nagyon jó, de imádkozz még többet, még ezt is mondd el, meg  ezt is…  
Azt gondolom, hogy amikor a sátán a pusztában megkísértette  Jézust és abszolút hatalmat ígért neki a világ felett, akkor ebben  benne volt ez a „nagyobb jóval való kísértés is”: Igen, te jó vagy és  mindent jól látsz és jót akarsz – látod, tiéd lehet minden hatalom, az  emberek majd azt fogják tenni, amit te akarsz, úgy irányíthatod ?ket,  ahogy te akarod… Jézus azonban tudta, hogy ez az út mindenképpen  önkényuralomhoz, és ezzel együtt a szeretet és a szabadság elvesztéséhez  vezet. (Mint ahogy ez a történelem folyamán számtalanszor  bebizonyosodott. A diktátorok mindig a nagyobb jót ígérték – aztán mi  lett bel?le…)
Nem tudom figyelmen kívül hagyni a mai magyar  párhuzamot. „A gazdaság, a kultúra, a média világában annyi rossz és  gonosz dolog van. De most végre miénk a hatalom, meghozzuk a jó  törvényeket, kinevezzük az engedelmes embereket, akik ezeket  végrehajtatják - és minden rendben lesz.” Ez még mindig ugyanaz a  „nagyobb jóval való kísértés”!
Igen, nagyon fontos, hogy lehet?leg  olyan gazdasági, kulturális, jogi környezet alakuljon ki Magyarországon,  ami segíti a jó dolgok növekedését és gátolja a rosszakat. Ezek azonban  csak küls?, mintegy keretet képz?, a nyilvánvalóan gonoszt  (Tízparancsolat) fegyelmez? törvények lehetnek, és nem mehetnek át a  bels? világba (Nyolc boldogság), a lelkiismeret világába! Mert lehet  ugyan olyan törvényeket hozni, amelyek „a jó lelkiismeretet”  szabályozzák – de ez illúzió. (És sokkal nagyobb, mint akár csak néhány  évtizede, vagy pláne évszázada, amikor a cenzúra még elfogadott eszköz  volt. Ma olyan technikai eszközök állnak bárki rendelkezésére,  amelyekkel könnyen kikerülhet minden „rendszabályozást”, és még a  „szabadságharcos” dics? glóriáját is megkapja a feje fölé hozzá!)
Nem  gy?zöm hangsúlyozni Sz?z Mária tanítását Medjugorjében: teremtsetek  el?ször békét a szívetekben, aztán a családotokban, majd a  környezetetekben… (Az er?vel és hatalommal összetartott jugoszláv béke  szétesett egy pillanat alatt, és a szívek indulatai polgárháborúba  sodorták az egész délszláv térséget.)
A szív megmunkálásához id?  kell. A jó törvények keretet és támogatást nyújthatnak ehhez, de nem  többet. A dolgok másik, nagyobbik felét nekünk kell elvégeznünk: imával,  szeretettel, helyes tettekkel, jó m?vek megalkotásával, minden missziót  Istenben és Istennel. Ha nem így teszünk, végül olyanná válunk, mint a  tanácstalan szül? a hisztis gyerekkel – és ez senkinek se lesz jó…
Sípos (S) Gyula
