Főmenü
Misszió
Rólunk
Ki olvas minket?
Oldalainkat 213 vendég és 0 tag böngészi
A leggyakoribb internetes vagy telefonos csalási kísérletek
A leggyakoribb internetes vagy telefonos csalási kísérletek, mire kell figyelnünk, mit tegyünk és mit ne tegyünk:
Hamis banki hívás:
a csalók a „bank nevében” álindokkal (pl.: gyanús online tranzakcióra hivatkozva) telefonálnak. Hiába kérik, NE adja meg banki adatait és NE telepítsen idegen alkalmazást a számítógépére vagy okoseszközére!
Hamis online áruházak:
ma már sokféle webáruház létezik, így fontos, hogy mindig ellenőrizze azt a honlapot, ahol vásárol vagy elad: kiemelten a cég nevét, a székhelyét a “rólunk” szóló részt és az ÁSZF-et is. Ha ezek hiányoznak vagy magyartalanul fogalmazták meg, illetve az ügyfélszolgálat nincs rendesen feltüntetve, vagy csak valamilyen űrlapon lehet kapcsolatba lépni az áruházzal, az legyen gyanús.
Ha csomagot vár:
kaphat olyan hamis e-maileket vagy sms-eket, amelyben a „futárszolgálat” a vásárlás megerősítését – a bank és a banki belépési adatai megadását – kéri. Ezt soha ne tegye meg, valódi futárszolgálatok soha nem kérik ezeket az adatokat! Ha kérdése van, inkább hívja fel közvetlenül a csomagküldőt a hivatalos telefonszámon, vagy fizessen utánvéttel.
Ha szállást foglal:
gyanúra adhat okot, ha a foglalás megerősítését sürgetik vagy a visszaigazoló üzenetek több nyelven érkeznek, illetve, ha az adott „ szálláskereső oldal” telefonon vagy emailben az Ön banki jelszavait, belépő kódjaidat, vagy bankkártyaadatait kéri el. Fontos, hogy mindig a hivatalos szálláskereső oldalon lépjen be, saját felhasználónév és jelszó megadásával.
Ha adományoz:
mielőtt adományozna, győződjön meg arról, hogy a kiválasztott szervezet tényleg megbízható.
Sokféle csalási módszer létezik, ráadásul „valódinak” is tűnhetnek, így fontos, hogy:
NE adja meg a banki adatait, inkább hívja fel a bankja telefonos ügyfélszolgálatot.
NE cselekedjen gyorsan, ne engedjen a „nyomásnak”.
NE telepítsen idegen alkalmazást a számítógépére vagy okoseszközére!
NE adja meg telefonon, e-mailben vagy SMS-en keresztül az online fizetéshez, valamint átutaláshoz szükséges fizetési adatait: bankszámlaadatok, internet vagy mobilbanki belépéshez szükséges felhasználói azonosító, belépési és jóváhagyói PIN kód.
NE indítson el online fizetést, átutalást és NE kezdje el programok letöltését SMS-ben vagy e-mailben kapott linkre kattintva.
Tudja, hogy a Bank soha nem értesíti e-mailben vagy telefonon hibás/gyanús tranzakcióról vagy számla zárolásáról. Bank gyanús tranzakció esetén a hivatalos központon keresztül, azonosított hívásban keresheti Önt és soha nem kéri ennek során tranzakció indítására, kódok megadására.
A Bankja oldalára soha ne Google keresőből lépjen be.
VÉDJE adatait!
BÁRMI gyanúsat tapasztal, mobilalkalmazásában állítsa azonnal az összes limitet 0 Ft-ra.