Főmenü
Misszió
Rólunk
Ki olvas minket?
Oldalainkat 164 vendég és 0 tag böngészi
Itt vannak az adatok, mennyi tanár hiányzik a közoktatásból
A 2020/2021-es tanévben 20 587 pedagógus hiányzott a közoktatásból, míg a törvényben előírt minimumhoz képest nevelő és oktató munkát közvetlenül segítőből 14 032 fővel volt kevesebb. Utóbbi azt jelenti, hogy minden telephelyen legalább másfél betöltetlen állás volt. Mindezek alapján az említett tanévben további 34 618 főre lett volna szükség ahhoz, hogy az iskolák a jogszabályi keretekkel összhangban működjenek.
Ezek nyilvános adatok, amelyekhez a kormány is hozzáfér. A számításokhoz az oktatáskutatók a kompetenciamérés telephelyi jelentéseit, valamint a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) és a társadalombiztosítás adatait vették alapul.
Ezek alapján
óvodapedagógusból 3620,
iskolapszichológusból 980,
gyógypedagógusból és fejlesztőpedagógusból 1754 fő hiányzott.
Érdemes kiemelni azt is, hogy a pedagógusok tekintetében 5015 álláshely volt betöltetlen, így tulajdonképpen a telephelyek 50 százaléka küzd valamilyen humánerőforrás-krízissel, míg 2011 és 2021 között tizenhétszeresére nőtt a tanítóhiány. Leginkább emiatt kellett a rendszerben dolgozó tanároknak további terheket vállalni, ezzel magyarázható a rendkívül magas óraszám.
Fontos megjegyezni azt is, hogy a nyugdíjas visszafoglalkoztatottak száma 9227 fő, velük azonban csak ideig-óráig kalkulálhat a kormány.
A korfáról látható, hogy mindössze 5 százalék a 30 év alatti pedagógusok aránya, míg az átlagéletkor 54 év, ami a gyakorlatban annyit tesz: tíz év múlva a tanárok fele nyugdíjba megy.
Az elmúlt években jelentősen nőtt azok száma, akik nem a végzettségüknek megfelelő tantárgyakat oktatnak. A legnagyobb gond a természettudományos tárgyaknál jelentkezik, ott a tanárok mintegy 33 százaléka hiányzik, vagyis minden harmadik általános iskolában feladja a leckét, hogy ki tartsa meg a földrajz-, a biológia-, a kémia- és a fizikaórát.
Az oktatáskutató hangsúlyozta, hogy a fentiek alulbecsült, konzervatív számok, melyek az azóta eltelt két-három évben bizonyára sokat romlottak, csak szeptember óta körülbelül ezren adták be a lemondásukat.
A legszomorúbb ebben az, hogy a kormány ezekre az adatokra hivatkozva záratna be vidéki kisiskolákat, az uniótól már forrást is kértek 35 oktatási központ létrehozására. Emellett az is kétségbeejtő – és ezt már a döntéshozók is elismerték –, hogy a kompetenciamérésen a 8. osztályosok 40 százaléka alulteljesített.
A 14 évesek körében ennyi a funkcionális analfabéták száma. Mit fog kezdeni a munkaerőpiac ezzel a tömeggel? – tette fel a kérdést a PSZ elnöke, kiemelve, hogy többek között ez a jelenlegi oktatáspolitika következménye.
(index.hu)