Egyházi iskolák tanárainak tüntetése és követeléseik

Kategória: Cikkek, írások Megjelent: 2022. november 09. szerda

Az oktatás mély válságáról beszéltek és igazságos fizetéseket követeltek az egyházi iskolák demonstráló tanárai
Legalább ezren vettek részt az egyházi iskolák tanárai által szervezett kedd délutáni demonstráción a Szent István Bazilika előtt.

A szervezők szerint 34 egyházi iskola legalább 300 tanára vett részt a „tanárballagásnak” nevezett menetben, emellett sok szülő és szimpatizáns is felvonult.
A fúvószenekari kísérettel vonuló, békés fáklyás felvonulás résztvevői az oktatás tarthatatlan állapotára, a pályaelhagyásra, a tanárok nehéz életkörülményeire, alacsony fizetésére, az autonómia hiányára hívták fel a figyelmet.
Közzétették 5 pontos követelésüket is egy új nemzeti oktatási stratégiáról, a gyerekbarát oktatásról, a tanári autonómiáról, az igazságos bérekről és arról, hogy a tanári tüntetések után induljanak végre érdemi tárgyalások a pedagógusok képviselőivel.

1. Új nemzeti oktatási stratégiát!
Egy oktatási stratégia megszületéséhez széles szakmai konszenzus szükséges. Kialakításához oktatási háttérintézmények kellenek, illetve be kell vonni a szakmai szervezeteket és minden oktatásügyben érintett csoport képviselőit. Az intézményi átalakításon túl az oktatási stratégia része kell hogy legyen a Nemzeti Alaptanterv, a kerettantervek és az érettségi követelményrendszer felülvizsgálata.

2. Gyerekbarát oktatást!
A családbarát politika eredményeit megkérdőjelezi, ha a családok támogatása csak az iskola kapujáig tart. Aki az iskolát nem támogatja, az a családokat sem támogatja igazán. Az iskolai tananyag tartalma, mennyisége, a nevelés és az oktatás módja a gyerekek valódi igényeinek feleljen meg! Csökkenjen a tanárok óraterhelése, hogy maradjon idejük és energiájuk a diákjaikkal való személyes
törődésre! A pedagógusoknak ne kelljen másodállást vállalniuk, a saját gyerekeik számára is lehessenek jelen szülőként, családfenntartóként!

3. Autonómiát!
A gyerekek igényei intézményenként eltérőek. A helyi igényekre helyben kell válaszoknak születniük. A törvényi szabályozás engedje meg, hogy a pedagógusok szabadabban alakíthassák pedagógiai programjukat! Ennek feltétele a tankönyvek széles választéka és a szabad tankönyvválasztás is. Az intézmények kapjanak valódi önállóságot, a működtetés kérdéseiben az állami fenntartású iskolákban se egy tőlük távoli tankerület döntsön!

4. Vonzó pedagógus-életpályát, értékálló és igazságos bért!
Az oktatás felemelésének legelső feltétele, hogy jó képességű fiatalokat kell megnyerni az oktatás számára, a pályaelhagyást pedig meg kell állítani. A pedagógusbérek hosszú távon kiszámíthatóan tegyék lehetővé egy család eltartását és az értelmiségi életformát! Garantálja törvény a bérek értékállóságát! A fizetés legyen igazságos: igazodjon a munkaterheléshez, az óraszámhoz, legyenek kifizetve a helyettesítések és minden tanórán kívüli tevékenység!

5. Megbecsülést a pedagógusoknak!
A pedagógusok munkájának megbecsülése mutatja meg azt, hogy egy ország vezetése hogyan gondolkodik az oktatásról. A tanári tiltakozások az oktatás mély válságának tünetei, a sürgős változás iránti vágy vezeti őket. Szolidaritást és együttműködést várunk a véleményükért kiálló pedagógusokkal! A tünetek felszíni kezelése helyett irányuljon nagyobb figyelem a tiltakozásokat kiváltó okokra!
Induljanak érdemi tárgyalások a pedagógusok képviselőivel! Az oktatás ügye nemzetstratégiai kérdés, amely felelős oktatási minisztérium felállását követeli meg!
(telex.hu)

You have no rights to post comments