Főmenü
Misszió
Rólunk
Ki olvas minket?
Oldalainkat 394 vendég és 0 tag böngészi
Papíralapú könyv és/vagy e-book?
A Library & Information Science Research folyóiratban megjelent 2014-estanulmánymegállapította, hogy 143 darab 10. osztályos diák közül a legtöbben az e-bookokat részesítették előnyben. Más tanulmány szerintviszont a papíron olvasás jót tesz a memóriának...
A 10. osztályos tanulók közül a fiúk és azok, akik nem sokat foglalkoztak az olvasással, szintén jobban kedvelték az e-olvasókat. „Az e-olvasóknak több közös vonása van a fiatalok által állandóan használt elektronikus eszközökkel, mint például az okostelefonokkal vagy iPadekkel, mint a papírkönyvnek.” A tanulmány vezető szerzője, Ase Kristine Tveit e-mailben nyilatkozott a CBS Newsnak erről.
Számos kisebb tanulmány azt sugallja, hogy az elektronikus képernyő helyett a papíron történő olvasás jobb a memória megtartása és a fókuszálás szempontjából. A The Guardian egy norvég kísérletről számolt be, ahol az emberek egy novellát kaptak, amelyet el kellett olvasni Kindle-ön vagy puha fedeles könyvben; Amikor később kikérdezték őket, azok, akik a hagyományos könyvet olvasták, nagyobb valószínűséggel emlékeztek a cselekménypontokra a megfelelő sorrendben. „Amikor papíron olvasunk, ujjainkkal érzékelhetjük, hogy a bal oldalon egy halom oldal nő, a jobb oldalon pedig zsugorodik” – mondta Anne Mangen, a norvég Stavangeri Egyetem kutatója a Guardiannek. „Megvan a haladás tapintható érzéke... Talán ez valamiképpen segíti az olvasót, több rögzítettséget és szilárdságot biztosít az olvasónak a szöveg kibontakozása és előrehaladása, és ezáltal a történet terén.”
A gyengén látók vagy az olvasási zavarokkal, például diszlexiával küzdő egyének többet profitálhatnak az e-könyvekből, mivel számos lehetőséget kínálnak a szöveg méretének és a sorközök módosítására. A PLOS One folyóirat 2013-as tanulmánya 103 diszlexiás középiskolás diáknál tanulmányozta a szövegértést és az olvasási sebességet. A tanulmány megállapította, hogy a diszlexiában szenvedők hatékonyabban és könnyebben olvasnak az e-olvasó használatakor, mint a papíron. Schneps, aki a cikk vezető szerzője volt, a következőket mondta: „A különbséget az jelentette, hogy az eszköz rendkívül rövid szövegsorokat, valamint szóközöket is meg tudott jeleníteni. Amikor ezek az emberek a módosított formázást használva olvasnak, olvasásuk azonnal javult.”
(divany.hu)