Felzabálja a fiatalok életét a TikTok
A Z generáció TikTok-függő, és nem zavarja, ha kedvenc influenszerük márkákat is népszerűsít. A 13–25 éves korosztály fele magát is alkalmasnak tartja arra, hogy sikeres véleményvezér legyen.
Az 1995 és 2010 között született fiatalok – ők a Z generáció – felét már nem érdekli a hagyományos média, a tv, rádió, újságok, de még a weboldalak sem. Sokkal szívesebben töltik az idejüket a képmegosztó Instagramon vagy a rövid videókra specializálódott TikTok alkalmazásban.
Méghozzá sok időt. Tízből négy Z generációs legalább napi 2 órát tiktokozik, legalábbis ezt támasztja alá a HG Média Csoporthoz tartozó iFaktor Agency felmérése, amely elég tanulságos lehet a szülőknek.
A „TikTok-függőséget” bizonyítja, hogy minden tizedik, ebbe a korcsoportba tartozó fiatal napi 5 óránál is többet tölt a platformon – így a tinédzserek és fiatal felnőttek elérésének ez ma a legfontosabb és leghatékonyabb platformja. A második és harmadik legnépszerűbb felület egyébként a szintén videómegosztó YouTube és az Instagram, ám ezeken csak minden ötödik fiatal tölt el rajtuk legalább napi 2 órát. A tiktokozás gyakran közösségi program, a Z generációs fiatalok 71 százaléka szokott barátokkal közösen TikTok-videókat nézni.
A Z generáció egyharmada saját bevallása szerint egy napot sem bírna ki TikTok- vagy Instagram-használat nélkül. A kiskamaszok a leginkább veszélyeztetettek: a 13–15 évesek között a „függők” aránya, mind a TikTok – 42 százalék –, mind az Instagram – 37 százalék – esetében magasabb az átlagnál.
Médiasztár vagy „self-made”?
A közösségi médiában egyre nagyobb az influenszerek hatása, népszerűségük azonban jelentős mértékben függ pályaívüktől is. TikTok- vagy Instagram-influenszerré jellemzően két módon válhat valaki: vagy a „nulláról indulva” felépíti magát a közösségi médiában, vagy már korábbi médiaismertségének köszönhetően válik a közösségi médiában is véleményvezérré. A kutatás rámutat arra is, hogy a Z generáció háromnegyede jobban kedveli az első körbe tartozó, a TikTokon vagy Instagramon önerőből népszerűvé vált „self-made” influenszereket, mint a médiasztárokat.
Mennyire fontos a szépség?
Elterjedt vélekedés, hogy a szépség, jó külső fontos tényező, abban, hogy valaki sikeres influenszer legyen a TikTokon vagy az Instagramon. Azzal az állítással, hogy a szép emberek könnyebben lesznek sikeresek a TikTokon és az Instagramon, a Z generáció tagjainak több mint fele – 56 százalék – egyetért.
Ezzel az állítással egyébként a lányok 61 százaléka és a 19–21 évesek 63 százaléka tud azonosulni. Az influenszerek követésében a vonzalom is szerepet játszik. A Z generációs fiatalok több mint fele ismer olyan influenszert, akivel szívesen elmenne randizni.
Jó, de ki lehet influenszer? Ide a receptet!
Az influenszerek világába való betörést a Z generáció nem tartja elérhetetlen álomnak: 85 százalékuk szerint bárkiből lehet TikTok- vagy Instagram-sztár, ha a közönség számára képes érdekes tartalmakat előállítani. Minden második Z generációs fiatal pedig magát is alkalmasnak tartja arra, hogy sikeres influenszer legyen – egyharmaduk szerint a TikTok- vagy Instagram-influenszerek többsége amúgy sem érdemli meg a rájuk irányuló figyelmet.
Kérdőíves kutatásunkban 1914 Z generációs, 13 és 25 év közötti fiatalt kérdeztek meg 2021. június 1. és szeptember 1. között.
(divany.hu)