2010-júl-26
Mi a közös a hétvégén Budapesten autós üldözésbe bonyolódó férfi és Bethlen Gábor erdélyi fejedelem között?
A realitás-érzék hiánya. Vajon mit gondolhatott magáról  ez férfi, aki csúcsforgalomban, a feltúrt Budapest közepén akart  fogócskázni a rendőrökkel? Miben reménykedett? Az az érzésem, hogy a  fejében nem annyira a valóság, a realitás képei sorjáztak, mint inkább a  bandita-filmek jelenetei, ahol az ügyes sofőr ezerrel száguldva, akár  forgalommal szemben is simán lerázza üldözőit…
És miért hozom ide  Bethlen Gábort, ezt a kétség kívül nagy formátumú erdélyi politikust? Ő  egyébként nagyon ügyes és praktikus tudott lenni, a hatalom  megszerzésének és megtartásának minden csínját-bínját kitanulta,  vagyonát is ügyesen gyarapította, valamelyest még Erdély népét is  konszolidálta – és mindezt miért? Az elérhetetlen vágyálomért, hogy  Magyarország királya lehessen. Három háborút vívott a habsburg-magyar  király hadaival, további tizennyolc vármegyét szerzett (majd vesztett  el) Erdélynek, végül teljesen kimerítette önmagát és fejedelemségét is.  Eleven fantáziája azonban nem csitult: beszállt a harminc éves háborúba,  megcélozta a lengyel királyságot is, szövetséget ígért és kötött minden  szembenálló féllel, ami aztán kínos ügyekhez vezetett. Titkos  levelezését ugyanis többször elfogták és nyilvánosságra hozták, így  kiderült, hogy az ellenérdekelt félnek is felajánlotta „kardja erejét” –  kortársai őt tartották a legmegbízhatatlanabb szövetségesnek, akire nem  szabad számítani semmilyen ügyben.
Az illúzió, az utópia olyan  méreg, ami ha beveszi magát egy ember, egy közösség, egy nép életébe,  teljesen tönkreteheti azt. Nagy emberek különösen is könnyen esnek ebbe a  csapdába. Azt hiszik, hogy amit elgondolnak, azt parancsaikkal végre is  tudják hajtatni. Az „akarat diadala” azonban előbb-utóbb mindig  illúziónak bizonyul, a valóság ugyanis nem egyszereplős játék, hanem  olyan bonyolult összefüggés-rendszer, amiben nagyon sokféle erő és  akarat csap össze (és akkor Isten tanácsait és a gonosz lelkek sötét  vágyait még nem is vettük bele).
Hunyadi Mátyás nagy álma a  német-római császárság volt – ebbéli küzdelmében eltékozolta mindazt a  vagyont, hűséget, összetartást, amit apja és társai kiharcoltak. Halála  után nyilvánvalóvá vált utópikus tervének valódi gyümölcse: az Európa  egyik legerősebb országának tartott Magyar Királyság darabjaira hullott.  
Széchenyi István elméjének elborulását is – többek között -, az  okozta, hogy látta: amit ő (kimagasló realitás-érzékével, diplomáciai  tudásával, gyakorlatiasságával) – elért, a következő nemzedék utópikus  vágyakra tékozolja el. Ez a Kossuth- Széchenyi szembenállás egyik fő  oka, s mi már könnyen beláthatjuk: Széchenyinek volt igaza. (Kossuth  nagyságát nem kisebbíti, de elismerhetjük: élete végéig nem tudott  megszabadulni utópikus, illuzórikus terveitől, aminek a valósághoz egyre  kevesebb közük volt…) 
És akkor még semmit sem beszéltünk a kommunista utópia szép ígéreteiről és szörnyű valóságáról…
Jézus  Krisztustól távol állt az utópikus gondolkodásmód, amiben kortársai  nyakig fürödtek. Pontosan tudta, hogy kudarcra ítélt vállalkozás a római  birodalom elleni katonai felkelés – amit a zelóták szerettek volna -,  és nem pártolta azt. Látta, hogy a politikai, pénzügyi akciók is csak  nagyon korlátozott területeken lehetnek sikeresek. Jézus ezért a maga  forradalmát a szívekben hajtotta végre! És ez épp azért sikerülhetett,  mert két lábbal állt a valóság talaján, kétféle értelemben is: először  is, pontosan ismerte az emberek valóságos helyzetét, gondjait, bajait,  örömeit, és ezekre nem utópikus, hanem nagyon is valóságos és megfogható  választ adott. (Tanított, gyógyított, szabadított, stb.) Velük együtt  élt, evett, ivott és aludt, ismerte álmaikat és vágyaikat, teljesen egy  volt közülük, ezért válaszai az emberek válaszai voltak. Másodszor pedig  azért, mert átlátta a valóság teljességét, annak szellemi vonatkozásait  is: Isten akaratát, az emberi szív gyengeségét, a sátán és a világ  csábítását és gyötrését, és mindezt figyelembe vette a válaszadáskor.  Hogy pedig műve mennyire helytálló volt emberileg is, azt azon is  lemérhetjük, hogy bár birodalmak jönnek-mennek, a nagy emberek nagy  gondolatai semmibe hullanak, Jézus Krisztus igazsága és az Egyház azóta  is fennáll, és minden nemzedékben újra felragyog.
Éppen ezért nekünk  is óvnunk kell magunkat a papiros-ízű utópiáktól és az agyunkban  bőségesen termő illúzióktól. Meg kell erősítenünk magunkban a  realitás-érzéket, akár saját magunkról, akár közösségeinkről,  egyházunkról és hazánkról van szó. 
Azt jelenti ez, hogy akkor nem is  lehetnek terveink? Épp ellenkezőleg! Ezeknek azonban már nem valamely  utópiában kell gyökerezniük, hanem abban a vízióban, amit Isten ad  megismerő munkánkban, s amely hatalmas távlatokat nyit előttünk a  gyakorlati megvalósításban is...
Sípos (S) Gyula